Recensie: Mind games RECENSIE

Recensie: Mind games - Leona Deakin

Vier vreemden worden vermist. Er is maar één aanwijzing: op de plek waar ze het laatst zijn geweest, ligt een kaart met de tekst: gefeliciteerd met je 1e verjaardag. Het spel is je cadeau. Durf je te spelen? De politie doet niet veel met de vermissingen; het lijken vrijwillige verdwijningen. Maar de families van de vermiste personen denken daar anders over. De dochter van een vermiste vrouw schakelt het adviesbureau in van ex-spion Marcus Jameson en psycholoog en privé detective Augusta Bloom. De twee ontdekken iets veel ergers dan ze ooit hadden kunnen bedenken.

Mind games is het eerste boek van Leona Deakin en het is een knappe prestatie, want het boek is enorm spannend. Je blijft je afvragen wat de beweegredenen van de daders zijn en wat er precies aan de hand is. Ook weet ze ervoor te zorgen dat je gaat nadenken over de personages: wie is nou eigenlijk goed en wie is fout?

Er lopen verschillende verhaallijnen door elkaar heen in Mind games. Vaak lees je vanuit het hoofdpersonage Augusta Bloom, maar soms lees je de gedachten en ervaringen van de  veertienjarige Seraphine Walker. Een bijzondere persoonlijkheid, haar denkwijze laat de lezer met argwaan en vraagtekens achter. Daarnaast geven de stukken van Seraphine een mooi inzicht in haar psychische gesteldheid en functioneren als persoon.

De vlotte schrijfstijl van Leona Deakin zorgt ervoor dat je het verhaal wil blijven lezen. Als lezer wil je weten hoe het afloopt en wat er precies aan de hand is. Maar een antwoord wordt niet zo snel gegeven. Er gebeurt in elk hoofdstuk weer iets verbijsterends of spannends, waardoor het verhaal alle kanten op kan. Ondertussen maak je kennis met het verleden van psycholoog Augusta Bloom en ontrafelt het verhaal zich steeds meer en meer.

Het verhaal van Mind games zit goed in elkaar. Het is origineel en het is moeilijk om het boek weg te leggen. Al met al is het een waardige thriller. Als lezer kan je op een gegeven moment doorhebben hoe het plot gaat verlopen. Dat is jammer. Desalniettemin blijft het spannend door de verschillende en aangrijpende gebeurtenissen. Je blijft met vragen zitten. Wie overleeft alles? Wat zijn de volgende stappen van de dader(s)? En: wie zijn nou eigenlijk de daders en wie de slachtoffers?

Ook blijf je als lezer met één heel groot vraagteken achter. Wellicht zit er nog een vervolgboek in waarin deze grote vraag beantwoord kan worden. Als dat zo is, is dat een mooie uitdaging voor de schrijfster en voor de lezers een leuk vooruitzicht. De nieuwsgierigheid wordt namelijk zeker gewekt in deze originele thriller!

Recensie: Mindgames - Leona Deakin

Mind games

1  2  3  4  5

Vier vreemden worden vermist en er is maar één aanwijzing over hun verblijfplaats. Op de plaats waar ze voor het laatst zijn gezien, ligt een verjaardagskaart met een korte tekst: "Het spel is je cadeau. Durf je te spelen?'

De politie neemt de zaak in eerste instantie niet serieus: het heeft er alle schijn van dat het om een grap gaat. Maar de families zijn ervan overtuigd dat er iets anders aan de hand is. De dochter van een van de slachtoffers haalt dokter Augusta Bloom, psycholoog en privédetective, over om zich in de verdwijningen te verdiepen. Naarmate Augusta zich steviger in de zaak vastbijt en het gedrag, de beweegredenen en de persoonlijkheden van de vermisten onder de loep neemt, komt ze tot een angstaanjagende ontdekking. Er is één heel duidelijke verbindende factor, een overeenkomende karaktertrek, en die karaktertrek maakt hen heel erg gevaarlijk.

Terwijl het spel steeds meer spelers verzamelt en meer families hun geliefden verliezen, bindt dr. Bloom de strijd aan met de tijd om de slachtoffers te vinden. Maar speelt ze op deze manier niet gewoon mee met het spel?