Recensie: De stille dood RECENSIE

Recensie: De stille dood – Volker Kutscher

Het boek speelt zich af in de vroege jaren in Berlijn. 1930. Een groots actrice overlijdt tijdens de opnames van een film. Het lijkt in eerste instantie op een ongeluk, maar het is veel erger: de gevierde en geprezen Betty Winter blijkt op de filmset te zijn vermoord. Inspecteur Gereon Rath gaat op onderzoek uit en komt tot de ontdekking dat hij een hele andere zienswijze op de zaak heeft dan zijn collega’s. Maar dan wordt een tweede actrice dood gevonden. Haar stembanden zijn verwijderd. Een grote shock.

Inspecteur Rath neemt ons mee in de wereld van Berlijn. Politieke zaken uit de geschiedenis van Duitsland en criminele activiteiten uit de onderwereld komen voorbij in deze spannende thriller. Door de sfeerreportages heb je als lezer het gevoel dat je bij de activiteiten aanwezig bent. De schrijver van het boek, Volker Kutscher (1962), heeft onder andere Duits en geschiedenis gestudeerd: dat maakt dat je er als lezer een ontzettend beklemmend gevoel aan over houdt.

De stille dood is het tweede deel van een serie historische misdaadromans (de eerste is: Schaduw over Berlijn), maar ook zonder het eerste deel te lezen begrijp je waar het boek over gaat. Inspecteur Rath neemt ons mee in de donkere kanten van de acteer- en filmindustrie in Berlijn in de jaren dertig. Misgunnen en corruptie zijn niet ongewoon in dit wereldje.

De stille dood telt maar liefst 624 bladzijden. Dit haalt soms het tempo uit het verhaal, want de auteur heeft soms (te)veel woorden nodig om bepaalde situaties te schetsen. Omdat sommige passages langdradig zijn beschreven met veel details, zorgt dit ervoor dat het boek op bepaalde momenten minder spannend is.

De schrijver heeft in interviews aangegeven dat hij lezers wil laten voelen hoe de ondergang van de Weimar Republiek en de komst van de nazi’s in Duitsland leefden. Iets waar hij heel goed in is geslaagd. De stille dood heeft een aantal spannende en onverwachte plotwendingen. Inspecteur Rath is een indrukwekkend en eigenzinnig personage. Dit zorgt voor de mooie onheilspellende momenten in het verhaal, maar ook voor spanning tussen collega’s en Rath. Hij gaat vaak zijn eigen gang. Dit zorgt voor ergernis bij collega’s en meerderen.

De stille dood is een misdaadroman voor lezers die ervan houden om complexe vraagstukken te ontrafelen. Daarnaast is interesse in de (Duitse) geschiedenis ook een pré. Een spannend boek met historische elementen, een unieke schrijfwijze en een zeer interessant hoofdpersonage.

De stille dood

1  2  3  4  5

Maart 1930: de gevierde actrice Betty Winter wordt tijdens opnames van een geluidsfilm door een schijnwerper getroffen en in eerste instantie lijkt het een ongeluk, tot Gereon Rath aanwijzingen vindt die op moord wijzen. Terwijl zijn collega's de voortvluchtige verlichter verdenken, zoekt Rath in een andere richting en staat er al snel alleen voor. Wanneer er nog een actrice wordt vermoord, brengt het onderzoek Rath van rivaliserende filmproducenten, naar het Berlijnse Chinatown, en in de onderwereld. Maar als ook Raths vader en ex hem nodig hebben, dreigt het allemaal te veel te worden..