Vertrouw mij – Jessica Vallance RECENSIE

Recensie: Vertrouw mij – Jessica Vallance

Het boek Vertrouw mij gaat over twee vrouwen: Charlotte en Rebecca. Het verhaal begint met Charlotte, een aardige twintiger die ervan houdt om mensen te helpen. Na een avondje uit treft ze een bewusteloze man aan in een steegje. Ze belt de ambulance en zo begint een nieuw hoofdstuk in haar leven: ze ontfermt zich over hem en leert zijn familie kennen. Zo ook zijn zus Rebecca, een gesloten vrouw. Rebecca is stil en heeft geen goede band met haar familie. Ook vertrouwt ze Charlotte niet. Dat zorgt voor spanning tussen de vrouwen. Ze hebben allebei veel te verbergen.

Vertrouw mij is Jessica Vallance haar eerste boek: een psychologische thriller. Het boek begint met een introductie over Charlotte. Je leert haar kennen als een normale twintiger die haar weg in het leven probeert te vinden. Na een avondje uit vindt ze een bewusteloze jongen in een steegje: daarna begint het verhaal pas echt en is er wat meer actie in het boek. Maar het wordt nergens echt spannend.

De spanning blijft uit omdat het boek enigszins traag is geschreven, er weinig sfeerelementen in zitten en er in feite niet veel gebeurd. Er zijn geen spannende of bijzondere gebeurtenissen. Het gaat meer om de karakterschetsen van de hoofdpersonen: je krijgt een kijkje in de gedachten, gevoelens en acties van de vrouwen. En dat is wel goed gelukt door Jessica Vallance. De twee vrouwen zijn qua persoonlijkheid enorm verschillend, maar toch zijn de karakters dusdanig goed en gedetailleerd beschreven dat je wil weten wat ze gaan doen.

Hoewel de psychologische thriller Vertrouw mij niet spannend is, zitten er wel een aantal plottwist in die ervoor zorgen dat je nieuwsgierig blijft. Interessant is dat je wordt meegenomen in het leven van Charlotte, maar dat het uiteindelijk allemaal toch anders in elkaar blijkt te zitten. Dit soort wendingen zorgen ervoor dat je het boek niet weglegt. Sommige gebeurtenissen zijn alsnog voorspelbaar, maar je blijft na sommige gebeurtenissen wel achter met de vraag: hoe gaat het verhaal aflopen?

Als je van spanning houdt, is het boek geen aanrader. Vertrouw mij is weinig verrassend, grijpt je nergens echt aan en er gebeurt weinig. Daarentegen zijn de karakterontwikkelingen wel mooi en scherp neergezet. Dat maakt het boek interessanter. Daarom is dit schrijversdebuut van Jessica Vallance 3 hartjes waard.

Vertrouw mij

1  2  3  4  5

Charlotte is een pleaser, ze schept er groot genoegen in mensen te helpen. Dus wanneer ze in een steeg een bewusteloze man aantreft, beschouwt ze dat als haar finest hour en regelt ze dat hij in het ziekenhuis terechtkomt. De ouders van de man zijn dankbaar dat ze zich over hem ontfermd heeft, maar zijn zus Rachel is een heel ander verhaal. Rachel mag Charlotte niet en bovendien vertrouwt ze haar niet. Maar ook Rachel heeft zo haar geheimen. Naarmate de tijd verstrijkt groeit het wantrouwen tussen de twee vrouwen. Wie gaat het verst om haar geheimen verborgen te houden? En tot welke prijs?

• Slag of stoot - Meghan Quinn