Pim & Pom in het Rijksmuseum: op zoek naar de Gouden Leeuw - Fiep Westendorp RECENSIE

Recensie: Pim & Pom in het Rijksmuseum - Fiep Westendorp

Pim & Pom in het Rijksmuseum - op zoek naar de Gouden Leeuw van Fiep Westendorp, is een prachtig prentenboek om jonge kinderen kennis te laten maken met kunst. Pim en Pom gaan hun vrouwtje achterna om op zoek te gaan naar de Gouden Leeuw. Maar dat valt nog niet mee. De dieren op de schilderijen helpen Pim en Pom, maar zal het hen lukken om de Gouden Leeuw te vinden?

Pim & Pom in het Rijksmuseum - op zoek naar de Gouden Leeuw bevat een prachtige afwisseling van echte foto’s en illustraties. Deze afwisseling zorgt ervoor dat het boek een heel speelse uitstraling heeft en de schilderijen goed tot hun recht komen in dit boek. Bij elk schilderij waar Pim en Pom langs komen lees je hoe dit heet. Ook lees je vaak nog wat extra informatie over bijvoorbeeld de kleding die de mensen in die tijd droegen. Ook zie je bij veel foto’s van schilderijen een kleine opdracht staan, zoals dat je de hond moet zoeken of iets moet tellen.

Wat ik erg sterk vind aan Pim & Pom in het Rijksmuseum is dat het begint met het voorstellen van Pim en Pom. Hierbij worden ook de uiterlijke kenmerken van de verschillende poezen beschreven zodat de kinderen precies weten wie Pim is en wie Pom is.

Pim & Pom in het Rijksmuseum - op zoek naar de Gouden Leeuw bevat voor een prentenboek relatief veel tekst. Hierdoor is het lastig om dit boek in één keer voor te lezen aan jonge kinderen. Je zult er dan voor moeten kiezen om het boek in meerdere delen te lezen. Het verhaal is niet moeilijk en hierdoor is het makkelijk in meerdere keren voor te lezen.

Achter in Pim & Pom in het Rijksmuseum - op zoek naar de Gouden Leeuw zie je op de spread de route die Pim en Pom door het rijksmuseum hebben gelopen en daarbij alle schilderijen waar zij langs zijn gekomen. Bij elk schilderij staat er dan hoe het heet, wanneer het gemaakt is en op welke pagina in het boek je deze kunt vinden.

Concluderend heeft Fiep Westendorp met Pim & Pom in het Rijksmuseum - op zoek naar de Gouden Leeuw een mooi prentenboek gemaakt om jonge kinderen kennis te laten maken met kunst. Het is een boek met relatief veel tekst wat het niet zo geschikt maakt om in één keer voor te lezen.

Pim en Pom in het Rijksmuseum

1  2  3  4  5

Pim en Pom zijn razend benieuwd als ze horen dat de Vrouw naar het Rijksmuseum gaat. Een tentoonstelling over een Gouden Leeuw, die willen ze ook wel zien! Het museum is alleen verboden voor echte dieren, dus ze moeten goed oppassen voor de bewakers. Eenmaal binnen kijken ze hun ogen uit, maar waar is nu de Gouden Leeuw? Ze vragen het aan de hond op de Nachtwacht, maar die weet het niet. Ook de muis, die verstopt zit achter het brood op het schilderij van het Melkmeisje, kan hen niet helpen. En bij het poppenhuis van Petronella Oortman staat ook al geen leeuw. Kun jij Pim en Pom helpen om de Gouden Leeuw te vinden?
    Ga samen met Pim en Pom op een knotsgekke reis door het Rijksmuseum en leer alle dieren kennen, die op de meest bekende en geliefde kunstwerken in het museum te zien zijn.

• Slag of stoot - Meghan Quinn