Klem - Rudie van Rensburg RECENSIE

Recensie: Klem - Rudie van Rensburg

Een politieagent die drugsgeld achteroverdrukt, drie zakenmannen die bijverdienen met illegale wapenhandel, een rebellengroep die een werkgever van een oliemaatschappij ontvoert en een moord op een mede-eigenaar van een succesvol transportbedrijf. Dit is wat er in de slechts 320-pagina’s tellende thriller Klem op je af komt en waar inspecteur Kassie Kasselman chocola van moet zien te maken.

Klem is geschreven door Rudie van Rensburg (1951). Deze auteur woont in Zuid-Afrika, waar de thriller zich ook voornamelijk afspeelt. Voordat hij begon met schrijven, werkte hij als journalist. Ook is hij werkzaam geweest in de reclamewereld. In 2009 besloot hij fulltime te gaan schrijven. Met Klem leverde hij in 2013 zijn debuut af. Het boek is in Zuid-Afrika het begin van een thrillerreeks rond Kassie Kasselman geworden.

Ondanks, of misschien wel dankzij, zijn late start, is Rudie van Rensburg een heel goede schrijver. Zijn stijl is vlot en beeldend. Het boek zou fijn weglezen, ware het niet dat het verhaal een stuk moeizamer voortvloeit. Meestal lees je een boek – ook thrillers – voor ontspanning, maar daar kom je met Klem niet aan toe. Daarvoor is het een te grote kluw van ingewikkelde verhaallijnen. De lezer wordt nauwelijks ademruimte gegund. Er zitten simpelweg te veel gebeurtenissen in één boek gepropt. Dat is te begrijpen, maar maakt wel dat je misschien met moeite het boek door komt, wat niet de bedoeling kan zijn geweest.

Ook jammer is dat de setting minimaal is, en dat terwijl de plot zich op zo’n mooi en bijzonder continent afspeelt. Het boek staat bol van de politiek, maar de ruimte waarin die zich ontwikkelt wordt er nauwelijks omheen gebouwd. Dat is zonde. Hetzelfde geldt voor de personages, ook die blijven een beetje vlak. De dromen, angsten, persoonlijke drama’s en (vaak verloren) liefdes van de hoofdpersonages, zijn meestal de sprankjes menselijkheid die thrillers zo aangrijpend maken. Maar buiten dat wat zij doen in de tijd dat de plot zich afspeelt, wordt er bijna niets over hen verteld in Klem. Misschien is dat wel het geval in de rest van de serie.

Rudie van Rensburg had het verhaal van Klem beter kunnen verspreiden over meerdere delen van de Kasselman-reeks. Nu raak je als lezer in het eerste deel al verwikkeld in een kluw van geklitte verhaallijnen, waardoor je met moeite het boek door komt. Bovendien iser te weinig ruimte en aandacht besteed aan de uitdieping van de personages en de omgeving. Dat creëert een grote afstand tussen jou en het verhaal. Hoe boeiend dat verhaal ook is – want saai is het zeker niet –, het grijpt je niet aan zoals een goede thriller hoort te doen.

Recensie: Klem - Rudie van Rensburg

Klem

1  2  3  4  5

Carl Bester zit klem. Tijdens zijn laatste zaak bij de Zuid-Afrikaanse politie heeft hij drugsgeld achterovergedrukt, waarna hij ontslag heeft genomen. Wanneer zijn meerdere erachter komt dwingt die hem één laatste keer undercover te gaan, om een illegaal wapennetwerk op te rollen.

Drie Zuid-Afrikaanse zakenlui verdienen flink bij met illegale wapenhandel aan Nigeriaanse rebellen, die werknemers van enkele oliemaatschappijen hebben ontvoerd. Als er plannen ontstaan om ook wapens aan de taliban te gaan leveren, krijgt een van de drie last van zijn geweten.

En dan wordt er ook nog een moord gepleegd in een chique buurt van Kaapstad.

Van dit alles moet inspecteur Kassie Kasselman een logisch geheel maken. Al snel raakt hij verwikkeld in een web van bedrog tussen politiemollen, Nigeriaanse gangsters en zakenlui die connecties in de hoogste rangen van de Zuid-Afrikaanse politie hebben.