Verloren vrouw - Charles den Tex RECENSIE

Recensie: Verloren vrouw - Charles den Tex

Op een avond vindt de oplichter Luc in een steeg de gewonde en bewusteloze Djenna. Luc besluit haar mee naar huis te nemen en al snel blijkt dat Djenna lijdt aan ernstig geheugenverlies. Aanknopingspunten om haar verleden te achterhalen zijn er nauwelijks. Als ze op zoek gaat naar haar verleden komt ze er achter dat bepaalde mensen zouden moorden om haar te vinden. Ook komt ze er achter dat ze bijzonder is en deel uitmaakt van een geavanceerd systeem. Lukt het haar om zichzelf te bevrijden uit dit systeem en eindelijk echt vrij te zijn?

Verloren vrouw heeft geen opbouw en begint direct. De lezer voelt de spanning meteen vanaf het begin en vraagt zich meteen af wie Djenna is en wat er met haar aan de hand is. Verloren vrouw bevat vele personages die allemaal niet zijn wie ze zeggen dat ze zijn en Djenna weet niet wie ze is. Daardoor is het soms moeilijk om grip op de personages te krijgen en blijft het verhaal heel mysterieus. Dit maakt Verloren vrouw een goed boek voor degene die houdt van mysterieuze verhalen.

Charles den Tex heeft in Verloren vrouw verschillende verhaallijnen door elkaar laten lopen. Echter, is niet altijd duidelijk wat de verschillende verhaallijnen met elkaar te maken hebben. Er lijkt maar één link te zijn; Djenna. Dit is alleen wel vaak indirect. Het verhaal in zijn geheel is hierdoor soms verwarrend voor de lezer en zorgt af en toe voor het gevoel dat er verschillende boeken in één boek zijn geschreven. De verschillende verhaallijnen komen aan het einde helaas ook niet echt duidelijk bij elkaar, waardoor de verschillende verhaallijnen niet één geheel gaan vormen. Wat verder nog meewerkt aan de verwarring is het feit dat er tussen de hoofdstukken sprongen in de tijd plaatsvinden. Charles den Tex heeft geen gebruik gemaakt van datumregels, waardoor de lezer zelf er achter moet komen wanneer welk hoofdstuk plaatsvindt.

Charles den Tex heeft in Verloren vrouw verder veel gebruik gemaakt van de combinatie tussen technologie, digitalisering en identiteitsfraude. Djenna blijkt namelijk onderdeel te zijn van een geavanceerd systeem met software in haar hoofd. Het verhaal is echter geen science fiction, maar een hightech-thriller met technische mogelijkheden die heel goed in de toekomst mogelijk zouden kunnen zijn. Het boek laat de lezer zichzelf afvragen hoeveel men met technologie kan, of dit nu ook al mogelijk is en of dit in de toekomst daadwerkelijk zal gebeuren.

Verloren vrouw bevat vele mysterieuze personages en verschillende verhaallijnen. De mysterieuze personages en de technologie zetten de lezer aan het denken. Een aanrader voor degenen die van mysterieuze thrillers houden met een snufje technologie.

Verloren vrouw

1  2  3  4  5

De jonge Djenna wordt in het holst van de nacht gewond op straat aangetroffen door oplichter Luc. Ze lijdt aan geheugenverlies en aanknopingspunten om haar verleden te achterhalen lijken er niet te zijn. Als ze zelf op zoek gaat, blijkt dat ze wordt gezocht. Wie is ze? Is ze iemand die ze liever niet wil zijn?
    Van willoze prooi verandert Djenna in een meedogenloze jager, bijgestaan door Luc. Zij weet niet wie ze is, hij moet zijn ware identiteit geheimhouden. Zij is hypermodern, hij is ouderwets. Zij is onderdeel van een geavanceerd systeem, hij houdt zichzelf volledig offline. Samen moeten ze haar opdrachtgever vinden en verslaan zodat zij weer zichzelf kan worden. Steeds weer blijkt: er zijn geen good guys meer, alleen nog maar bad guys. En Djenna…

• Slag of stoot - Meghan Quinn