De val van Leroux - Elaine Shannon RECENSIE

Recensie: De val van Leroux - Elaine Shannon

In deze true crime volgen we Paul Calder Leroux. Een computerprogrammeur die zichzelf heeft ontwikkeld tot crimineel. Leroux is actief in de drugs-, wapen-, en medicijnhandel. Hij ontwikkelt een groot digitaal imperium waarbij hij zelf aan het hoofd staat. In het boek volgt de lezer de loopbaan van deze beruchte crimineel en hoe hij ten onder is gegaan.

De val van Leroux begint met een inleiding, geschreven door filmmaker Michael Mann. Samen met de inleiding van het boek is dit een pittig begin. Er wordt direct veel informatie gedeeld, waardoor het verhaal wat lastig te volgen is. Ook valt Elaine Shannon aan het begin van het boek direct met de deur in huis door met een grootse arrestatie te beginnen. Voor je gevoel val je halverwege in een verhaal zonder verdere inleiding. Daarbij komt dat er zoveel personen in het verhaal voorkomen dat het vooral aan het begin niet te overzien is wie wie is. Er komt erg veel op de lezer af aan het begin van dit boek.

Doordat er zoveel verschillende personen voorkomen in dit verhaal is het geen boek dat erg makkelijk wegleest. Je moet als lezer echt goed je aandacht erbij houden en aandachtig lezen, anders is het niet gemakkelijk te volgen. Gelukkig zitten er hoofdstukken tussen die wat makkelijker weglezen. Dit zorgt voor een beetje afwisseling, al helemaal na het pittige begin.

Na het voorwoord, de inleiding en het eerste hoofdstuk, wordt het verhaal iets duidelijker. Er vallen wat dingen op z’n plek waardoor je als lezer meer overzicht krijgt. Het verhaal zelf blijft uitgebreid en gedetailleerd, maar wel is duidelijk dat Elaine Shannon een ontzettend groots en vakkundig journalistiek onderzoek heeft verricht.

De val van Leroux heeft een goede opbouw. We krijgen het levensverhaal van deze topcrimineel te lezen met veel details die belangrijk zijn voor het verdere verloop. We leren de manier van denken kennen, waardoor de lezer een goed beeld krijgt wat voor persoon Paul Leroux is. Na de jeugd van Leroux krijgen we te weten hoe hij zijn loopbaan heeft opgestart en hoe hij in de criminaliteit en het illegale circuit is beland. Erg interessant allemaal om te lezen.

Uiteraard krijgen we ook een keerpunt in het verhaal. Waar ging het mis in de carrière van Leroux? En hoe is hij ten onder gegaan? Het is een hele missie geweest om het imperium van Leroux te tackelen, bijzonder om te lezen hoe dat allemaal in zijn werk is gegaan. Elaine Shannon heeft dat ontzettend goed weten te omschrijven, ondanks het een ingewikkeld verhaal is.

Kortom: Elaine Shannon heeft met De val van Leroux een behoorlijk uitgebreid onderzoek beschreven in dit boek. Alles komt van het begin tot het einde aan bod. Soms zijn er erg veel details omschreven. Dit in combinatie met de vele personen, maakt het hier en daar wat onoverzichtelijk. Verder heeft Elaine Shannon Paul Leroux nooit in het echt gesproken, wat wellicht ook lastig was te organiseren, maar wel jammer na zo’n uitgebreid onderzoek en verhaal over deze man.

De val van LeRoux

1  2  3  4  5

Paul LeRoux, zoon uit een Zuid-Afrikaans mijnwerkersgezin, bleek op jonge leeftijd al een begiftigd programmeur. Hij maakte carrière als innovatieve ondernemer, maar wordt nu verdacht van handel in drugs en medicijnen, het verkopen van kernwapenonderdelen, hacken, omkoping, witwassen, fraude en het beramen van acht moorden.
    Hoe groeide een online medicijnhandelaar en groot kenner van data-encryptie uit tot digitaal kartelbaas met banden met de ma¬ ia, corrupte politici en terroristen? En hoe lukte het een kleine groep elite-agenten om hem op te pakken?
    Paul LeRoux, getrouwd met een Nederlandse, zit inmiddels een celstraf van 25 jaar uit. Zijn wonderlijke levensverhaal geeft een unieke inkijk in het meesterbrein van een van de grootste criminelen van de 21ste eeuw.