Een Noorse winternacht - Karen Swan RECENSIE

Recensie: Een Noorse winternacht - Karen Swan

In Een Noorse winternacht neemt Karen Swan ons mee op een reis naar de besneeuwde Noorse fjorden. Bo leidt samen met haar vriend Zac een leven waar veel mensen van dromen. Als bloggers reizen ze samen de wereld rond. Van de Stille Zuidzee naar Noorwegen om daar de feestdagen te vieren. In Noorwegen verblijven ze in een pittoresk landhuisje, omgeven door sneeuwwitte bergen. Maar ondanks de romantische setting komen er al gauw scheurtjes in de relatie…

Karen Swan grijpt onmiddellijk je aandacht door te starten met een ijzingwekkende terugblik naar 1936. Je begrijpt vanaf de eerste zin dat er toen een dramatische gebeurtenis heeft plaatsgevonden. Na die eerste pagina begint het verhaal van Bo. Dit gaat zo verder door de hele roman. Het verhaal van Bo wordt verteld, regelmatig onderbroken door een terugblik naar de zomer van 1936. De auteur laat dit zodanig samensmelten dat het een prachtig geheel vormt.

Een Noorse winternacht wordt verteld door twee hoofdpersonages, Bo en Signy. Bo vertelt in het heden, Signy beschrijft de zomer van 1936. Een leuk detail is dat beide vrouwen met elkaar in contact komen in het verhaal van Bo. Signy blijkt dan een pittige oude tante te zijn die nog steeds hoog op de berg woont. Ze is de eigenares van het huisje gehuurd door Bo en Zac.

Karen Swan heeft een warme, beschrijvende schrijfstijl. Wanneer Bo, Zac en hun fotograaf Lenny arriveren in Ålesund, worden ze door Anders naar het huisje gebracht waar ze zullen verblijven. Hiervoor dienen ze de rivier over te varen en een rots op te klimmen. De auteur beschrijft dit met zoveel oog voor detail dat je het gevoel hebt zelf voorbij de Zeven Zusters te varen en met sneeuwbotten op de verlaten berg te wandelen.

Daarnaast heeft ze ook de personages tot in de puntjes uitgewerkt. Je voelt hoe Bo door het verhaal heen twijfels krijgt over het hele Instagram leven en de impact ervan op haar relatie. Bij Anders voel je de stuursheid en zijn wantrouwen. Lenny wordt dan weer neergezet als een professionele fotograaf voor wie likes belangrijker zijn dan het privéleven van Bo en Zac.

Hoewel Een Noorse winternacht op de cover beschreven wordt als ‘een ijzig avontuur in de Noorse fjorden’ hoort deze roman eerder in de categorie romantische literatuur. Er vinden wel enkele ingrijpende gebeurtenissen plaats, maar deze werden zodanig verwoord dat ze dramatisch overkomen, niet avontuurlijk.

Een Noorse winternacht is een beklijvende roman die je achterlaat met een warme gloed. Hoewel het boek 475 pagina’s telt, vind je het spijtig als het verhaal gedaan is.

Een Noorse winternacht

Karen Swan

7 november 2019

ISBN 9789401611756
    Uitgever Xander
    480 pagina's

Xander

1  2  3  4  5

De verliefde influencers Bo en Zac besluiten de kerstdagen in Noorwegen door te brengen. Hun miljoenen volgers kunnen meegenieten van hun romantische avontuur, maar omgeven door de Noorse bergen en bevroren watervallen ontdekt Bo dat haar hart ergens anders ligt…
    Drama, mysterie en hoop, maar ook het echte knusse wintergevoel: je vindt het allemaal bij Karen Swan.

• Slag of stoot - Meghan Quinn