Dicht bij jou - Kristen Proby RECENSIE

Recensie: Dicht bij jou - Kristen Proby

Camilla “Cami” LaRue is al sinds haar jeugd verliefd op Landon Palazzo, de broer van haar beste vriendin. Toen hij op zijn twintigste vertrok om bij de marine te gaan, nam hij haar hart met zich mee. Nu, meer dan tien jaar later, heeft ze met haar vriendinnen het succesvolle restaurant Seduction opgezet, waar ze al haar tijd en aandacht in steekt. Maar nu is Landon terug, en hij is niet bereid om haar nog een keer te verliezen…

In Dicht bij jou vertelt Proby over de drie maanden waarin Cami en Landon elkaar weer ontmoeten en een relatie ontwikkelen. Deze drie maanden vliegen voorbij, zonder rust te nemen om het verhaal diepgang te geven. Vanaf het begin slingert het boek je met een sneltreinvaart naar de volgende scène - en de volgende en de volgende -, waarbij er wordt vergeten de tijd te nemen om alles te beschrijven. Hierdoor verliezen veel belangrijke gebeurtenissen hun impact. Hetzelfde probleem vindt plaats bij het - op zich leuk klinkende - verhaal van het restaurant dat de vijf vriendinnen hebben opgericht, de personages die langskomen en de sfeer die het verhaal omhult. Het wordt gewoon niet uitgewerkt.

Daarbij komt dat het moeilijk is om echt om de personages te gaan geven. Ze zijn allemaal knap, succesvol, intelligent en grappig, en als ze al kleine foutjes hebben, worden die eventjes aangestipt om weer snel door te gaan met de rest van Dicht bij jou. Hierdoor is de diepte van het verhaal en van de karakters ver te zoeken. Cami zelf kan voor sommigen nogal irritant overkomen. Ze blijft het hele boek door twijfelen over haar relatie en bedenkt daarvoor onlogische redenen waar iedereen zo doorheen kan prikken.

Proby probeert heel duidelijk bepaalde ‘roman’-elementen toe te voegen aan dit boek, maar slaat daarbij de plank mis. Alles is te geforceerd en random om op zijn plaats te zijn in het verhaal. Dicht bij jou wordt aangevuld met platte, beschrijvende zinnen (“Dit is een zware onweersbui.”), veel onlogische, gekunstelde dialogen en twee karakters die voor elkaar zijn gemaakt qua dramatiek en het constante praten over hun emoties.

Het goede van dit boek is de humor die je het hele verhaal door tegenkomt. De kat die zomaar haar huis binnen komt lopen, de dronken gesprekken tussen twee vriendinnen en de originele vergelijkingen fleuren de rest van Dicht bij jou wat op. En er zijn genoeg erotische scènes - maar bij lange na niet zo erotisch als er wordt beloofd op de kaft.

Dicht bij jou voelt helaas geforceerd aan, mist diepgang en uitwerking en is een bron van onlogische, geforceerd aanvoelende dialogen. Hoewel het boek zeker humor en erotiek bevat, zorgt de rest voor de rating van 2 van de 5 hartjes.

Recensie: Dicht bij jou - Kristen Proby

Fusion 2 - Dicht bij jou

1  2  3  4  5

Camilla LaRue was al op jonge leeftijd verliefd op Landon Palazzo. Toen hij na zijn eindexamen met de noorderzon vertrok, bleef ze achter met een gebroken hart. Maar Cami werd volwassen en werd mede-eigenaar van het populaire restaurant Seduction. Ze heeft alles bereikt wat ze wil... Ten minste, dat denkt ze.
    En dan keert Landon, na twaalf jaar als gevechtspiloot in de marine te hebben gewerkt, terug naar Portland. Als hij een glimp opvangt van de kleine Cami, ziet hij dat ze eigenlijk niet zo klein meer is. Hij heeft altijd een zwak gehad voor het kleine zusje van zijn beste vriend, maar nu reageert hij heel anders op de beeldschone restauranthoudster. Landon wil het hart van zijn oude buurmeisje veroveren. Is Seduction alleen de naam van haar restaurant, of laat Cami hem zo dichtbij komen dat hij al haar fantasieën kan waarmaken?

• Slag of stoot - Meghan Quinn