Gebroken glas - Anja Feliers RECENSIE

Recensie: Gebroken glas - Anja Feliers

Wanneer de zeventienjarige Emmy een zelfmoordpoging doet, wordt ze op het nippertje gered. Eenmaal uit het ziekenhuis komt ze terecht bij psychologe Kathleen Verlinden. Emmy mist haar moeder, die het gezin vanuit het niets ineens verliet en nu nog amper contact lijkt te willen, en haar vriendje Tom, die haar van de ene op de andere dag dumpte. Maar Kathleen vermoed dat er meer aan de hand is en dat er nog een onderliggend trauma is dat Emmy heeft aangezet tot deze wanhoopsdaad.

Gebroken glas van Anja Feliers is een emotionele rollercoaster. Direct vanaf de eerste bladzijde weet het boek emoties op te roepen en voor je het weet wordt je meegezogen in het verhaal. De thema’s zijn erg heftig. Emmy’s verhaal is verdrietig en je voelt als lezer al gauw met haar mee. Toch is ze ook een sterk personage. Ook haar broer Matteo is een fijn personage. Hij wil graag helpen en doet zijn best om de moeilijke situatie op te lossen. Hij maakt daarbij niet altijd de juiste keuzes, maar je snapt wel waarom hij doet wat hij doet. Je leest ook vanuit de perspectieven van hun vader Mathijs, hun moeder Isabel, en natuurlijk vanuit het perspectief van Kathleen Verlinden. Kathleen heeft duidelijk in de eerdere boeken in deze serie van alles meegemaakt en zit nu nog met de nasleep daar van. Hoewel de boeken prima los van elkaar te lezen zijn en je de belangrijkste dingen wel in dit boek terugvind, vraag je je soms wel af wat er nu precies is gebeurt.

Anja Feliers heeft een fijne schrijfstijl en Gebroken glas is moeilijk weg te leggen. Het boek is boeiend en leest bovendien vlot door de korte hoofdstukken en het prettige tempo. Het is wel duidelijk dat Anja Feliers een Belgische schrijfster is, dus lezers die er niet van houden om Belgisch te lezen zijn bij deze gewaarschuwd. Maar de taal doet absoluut niks af aan het verhaal.

Gebroken glas roept meerdere vragen op en weet daardoor spannend te blijven. Natuurlijk wil je weten wat Emmy er toe heeft gedreven om een zelfmoordpoging te doen, maar er gebeuren vervolgens ook allemaal vreemde dingen die je als lezer niet direct weet te plaatsen en waarvan je wilt weten wie ze veroorzaakt en waarom. Als je bijna bij het einde bent, is er ineens een verrassende wending die een boel verklaart. Hoewel deze plottwist in eerste instantie een beetje vergezocht lijkt, blijkt al gauw dat alles op een slimme manier met elkaar in verband staat. Het plot zit goed in elkaar en Gebroken glas blijft spannend tot het einde.

Al met al is Gebroken glas van Anja Feliers een heftig, spannend en goed geschreven boek, dat moeilijk weg te leggen is.

Door de heftige thema’s wil ik wel graag een triggerwarning geven. Als je door een moeilijke periode gaat en zelf kwetsbaar bent, is het misschien beter om dit boek pas te lezen als je je weer goed voelt.

Recensie: Gebroken glas - Anja Feliers

Gebroken glas

1  2  3  4  5

"Ze vulde haar mond met twee, drie pillen tegelijkertijd. Ze nam een grote slok cognac, sloeg haar hoofd ruw naar achteren en slikte ze door.

Na een zelfmoordpoging komt Erin, de zeventienjarige dochter van een rijke chirurg, terecht bij psychologe Kathleen Verlinden. Het meisje heeft het gevoel dat haar leven nog weinig voorstelt sinds haar moeder haar, haar broer Finn en haar vader verlaten heeft.
    Kathleen komt er echter al snel achter dat er een groter trauma schuilgaat achter Erins destructieve gedachten. Terwijl ze beetje bij beetje het geheim van de jonge vrouw ontsluiert, krijgt Kathleen in haar privéleven af te rekenen met heftige gevoelens van gemis, spijt en verlangen.

• Slag of stoot - Meghan Quinn