De winter van de profeet - Håkan Östlundh RECENSIE

Recensie: De winter van de profeet - Håkan Östlundh

De winter van de profeet begint met een ontploffing in de lobby van een hotel in de Bosnische hoofdstad Sarajevo. Deze gebeurtenis is het startschot voor Elias, de zoon van slachtoffer Anders, om verzeild te raken in tal van twijfelachtige gebeurtenissen. Hij komt in contact met Ylva, die een stiekeme liefdesrelatie had met Anders. Zij is tevens al enige tijd de directe collega van Anders, bij het Zweedse ministerie van Buitenlandse Zaken. Hoewel Elias genoeg aan zichzelf heeft, hij is net gediagnosticeerd met een hersentumor, zet hij alles op alles om de dood van zijn vader te onderzoeken. Ondanks de strijd die hij bereid is te leveren komt hij soms in levensgevaarlijke situaties terecht.

De achterflap van het boek verklapt een belooft een spannende Scandi-thriller. Zodra je het boek openslaat is dit echter niet direct merkbaar. Het boek begint met wat hoofdstukken waar de hoofdpersonages en de onderlinge relaties duidelijk worden. Al vrij snel is de complexiteit merkbaar maar Håkan Östlundh maakt dat de lezer dit kan goed kan volgen door situaties en conversaties gedetailleerd te beschrijven.

Naar mate de hoofdstukken vorderen is voelbaar dat er het een en ander niet klopt. Dit zit voornamelijk in de opbouw van de hoofdstukken. Håkan Östlundh eindigt de hoofdstukken vaak met een spannende climax die de lezer uitnodigt verder te lezen.

De onderwerpen rondom het onderzoek naar de dood van Anders kunnen ingewikkeld zijn. Diverse Zweedse instanties komen veelvuldig langs en voor lezers die het boek geregeld weg leggen kan dit leiden tot vraagtekens. Hoewel het boek, mede door de korte hoofdstukken, uitnodigend is in één ruk uit te lezen is dit niet altijd haalbaar. De draad oppakken is door de ingewikkelde materie soms een uitdaging.

Het contrast tussen goed en slecht wordt duidelijk naarmate de lezer de karakters beter leert kennen. Håkan Östlundh laat thema’s als corruptie en machtsmisbruik iedere onderlinge band beïnvloeden. De sympathie van de lezer zal ongetwijfeld de kant van Ylva en Elias op gaan maar al snel is duidelijk dat niets is wat het lijkt in dit verhaal.

Met De winter van de profeet heeft Håkan Östlundh een sterke thriller geschreven die verdient gelezen te worden bij een breed publiek. De karakters zijn uitvoerig beschreven en onderlinge relaties vol wantrouwen maken nieuwsgierig en integreren. Na een wat trage start wordt de spanning vlot opgebouwd met een ontzagwekkende climax. Een spannend boek die prima past in de boekenkast van menig thriller-liefhebber.

De winter van de profeet

1  2  3  4  5

De vierentwintigjarige Elias, met als bijnaam 'de profeet', krijgt hartje winter vreselijk nieuws: hij heeft een hersentumor. Aangedaan probeert Elias zijn vader Anders te bellen om het nieuws te vertellen. Anders werkt op dat moment in Sarajevo voor het Zweedse ministerie van Buitenlandse Zaken. Elias hoort dat er net een bomaanslag is geweest, en zijn vader is een van de slachtoffers. Diens minnares, Ylva, heeft het overleefd. Samen met haar probeert Elias het mysterie van zijn vaders dood te ontrafelen. Wat begint als een onderzoek naar Anders' dood, verandert in een duister kat-en-muisspel. Al snel vechten ze voor hun leven. Hun tegenstanders hebben onbeperkte middelen, zij slechts elkaar.