Dood spoor - Roel van Espen RECENSIE

Recensie: Dood spoor - Roel van Espen

De passie voor treinen zit al jaren bij Felix in de familie. Zelf werkt Felix met veel plezier als conducteur op de trein. Het is een baan waar Felix zich voor honderd procent voor inzet. Maar er komt een eind aan het rustige leven van Felix als er een reeks zelfmoorden plaatsvindt op het treinstation. Wat zorgt voor veel vertragingen op de trein.  Als hij erachter komt wat de ware toedracht is van de zelfmoorden bevindt Felix zich ineens in het misdaadmilieu. Verrassend genoeg weet hij de situatie naar zijn hand te zetten en veranderd deze aardige conducteur op leeftijd in een koelbloedige moordenaar.

Dood spoor van Roel van Espen is een misdaadverhaal met een twist. Een aardige oudere man die veranderd in een koelbloedige moordenaar zie je toch niet heel vaak voorbijkomen in boeken. Maar dat niet alleen, er zit ook humor in het boek wat je zeker niet verwacht in een misdaadverhaal. Wat het meeste opvalt in Dood spoor is de schrijfstijl van Van Espen. Tijdens het lezen kreeg ik heel erg het idee dat hij precies op schrijft wat hij op dat moment denkt en dan even het verhaal kwijt was. En dat gebeurde op een gegeven moment zo vaak dat het werkelijke verhaal gewoon werd ondergesneeuwd. Op een gegeven moment wordt het zelfs vervelend, omdat het echt te veel afleidde. En dat is jammer want de plot is goed alleen liet de uitwerking te wensen over. Ook de personages zijn realistisch en goed ontwikkeld. Je krijgt ook vrij snel een band met Felix en je hoopt voor hem dat het goed afloopt. Om te zeggen dat Dood spoor een ideaal boek is om te lezen in de trein ligt natuurlijk voor de hand. Maar het helpt natuurlijk wel om meer in de sfeer van het boek te komen. Het is zeker een boek voor liefhebbers van treinen, die zullen de passie van Felix zeer zeker kunnen waarderen.

Dood spoor is zeker geen gemakkelijk boek om te lezen, omdat Van Espen behoorlijk vaak van de verhaallijn afwijkt. Bij het lezen van dit boek merk je dat het beter uitgewerkt had kunnen worden. Want de plot is goed en ook de personages zijn goed ontwikkeld maar ik miste die vonk die ervoor zorgt dat ik het boek niet meer neer kan leggen. Al met al is Dood spoor een goed boek met een aparte stijl waar de lezer zeker door verrast gaan worden.

Recensie: Dood spoor - Roel van Espen

Dood spoor

1  2  3  4  5

Treinconducteur wordt huurmoordenaar

Een slaperig grensstadje wordt opgeschrikt door een vlaag van zelfmoorden in het lokale treinstation. Kaartjesknipper Felix ontwaart de ware toedracht, maar zet iedereen wonderwel op een dwaalspoor. Deze thriller met een vette knipoog neemt u mee op een dolle treinrit doorheen het moordende misdaadmilieu. Het is een eigenzinnig verhaal over een zachtaardige conducteur die zich, tegen wil en dank, ontpopt tot een koelbloedige killer. Maar dan een op kousenvoeten. Noem Dood Spoor gerust een stationsroman voor gevorderden.

• Veertien dagen - Margaret Atwood & Douglas Preston

• Woorden van Timo - Tialda Hoogeveen

• Slag of stoot - Meghan Quinn