Kerstmis met een staartje - Lizzie Shane RECENSIE

Recensie: Kerstmis met een staartje – Lizzie Shane

Ben West woont in het kleine stadje Pine Hollow. Twee jaar geleden is zijn zus en zwager overleden en heeft hij de voogdij gekregen over zijn nichtje Astrid. Hij vindt het moeilijk om hulp aan te nemen en door alles wat hij op zijn bordje heeft, naast de zorg van Astrid heeft hij ook een fulltime baan en heeft hij de plaats van zijn zwager overgenomen in de gemeenteraad, kan hij mensen nogal afsnauwen. Hij staat dan ook bekend als de ‘Scrooge’ van het stadje. Wanneer de burgemeester hem vraagt om de subsidie voor de lokale hondenopvang te sluiten stemt hij daarmee in… tot ongenoegen van Ally! Ze is de kleindochter van Rita en Hal die de hondenopvang runnen. Ally is woest op Ben omdat hij ervoor gezorgd heeft dat de opvang sluit. Maar als ze hem leert kennen blijkt hij aardiger – en knapper dan verwacht. De opvang gaat dicht en dus moeten ze binnen 4 weken tijd de honden zien te adopteren. Maar of dat gaat lukken…

Van Kerstmis met een staartje verwacht je dat je een romantisch boek gaat lezen dat zich afspeelt rondom Kerstmis en dat is ook precies wat dit boek is! Het speelt zich af in een klein stadje waar iedereen elkaar kent. In het begin voelt Ally, die net vanuit New York naar Pine Hollow is gekomen, zich een buitenstaander, maar langzaamaan voelt ze zich er steeds meer thuis. En terwijl Ally zich er steeds meer thuis begint te voelen, voelt dat ook zo voor de lezer. Tijdens het lezen van dit boek waan je je ook in het gezellige Pine Hollow, waar iedereen voor elkaar klaarstaat en wat je een magisch kerstgevoel geeft. Het is net alsof je er zelf rondloopt, zo goed weet Lizzie Shane de sfeer van het stadje op papier neer te zetten.

Beide hoofdpersonages zijn geweldig om over te lezen. We maken in het eerste hoofdstuk van Kerstmis met een staartje kennis met Ben en ondanks dat je begrijpt waarom hij ‘Scrooge’ wordt genoemd, kun je niet anders dan hem meteen in je hart sluiten. Je merkt dat hij ontzettend veel hooi op zijn vork heeft, maar dat hij bovenal zijn nichtje Astrid vooropstelt. Het is aandoenlijk om te zien hoeveel hij van haar houdt en hoeveel hij voor haar overheeft. Ally is eveneens een geweldig karakter. Ze is sterk, laat niet over zich heenlopen, maar zodra ze Ben écht leert kennen heeft ze een zwak voor hem. De chemie tussen de personages is overduidelijk aanwezig!

Naast de hoofdpersonages leren we ook een aantal bijkarakters kennen. Zo steelt Deenie, een vrijwilligster in de hondenopvang, al snel je hart. Ze is lief, grappig, spontaan en ze verkleed zich voor haar werk als prinses voor kinderfeestjes, waardoor ze altijd onder de glitter zit. Ook de vrienden van Ben leren we gedurende het boek kennen en aan het eind heb je het gevoel alsof je zelf met al deze karakters bevriend bent geraakt. Ondanks dat de bijkarakters niet heel veel aan bod komen, zijn ze wel dusdanig uitgewerkt dat je het gevoel hebt ze te kennen. Ik zou het persoonlijk ook zeker leuk vinden om over een van deze bijkarakters een boek te lezen!

Lizzie Shane heeft een heerlijke schrijfstijl. Kerstmis met een staartje is vlot geschreven, af en toe zelfs humoristisch en je vliegt door het boek heen. Eenmaal begonnen met lezen is het onmogelijk om te stoppen! Tuurlijk zie je het eind van het boek al aankomen voordat je er überhaupt aan begonnen bent, maar dat maakt helemaal niks uit. Dit boek is alles wat je van een kerstverhaal verwacht en meer! Kortom, een echte aanrader om tijdens de koude dagen in aanloop naar kerst te lezen. Het enige nadeel aan het boek is dat als je het hebt dichtgeklapt en je weer terug in de realiteit bent, het bijna jammer is dat je niet zelf in Pine Hollow woont. Kerstmis met een staartje van Lizzie Shane krijgt 5 welverdiende hartjes!

Kerstmis met een staartje

1  2  3  4  5

Het ideale kerstcadeau voor de lezers van Een onverwachte kerst en Kerstmis in het Duincafé

Grappig, fris en romantisch, in de stijl van Charlotte de Monchy, Sophie Kinsella en Jenny Colgan

De inwoners van Pine Hollow beschouwen hun stadje graag als de Mary Poppins onder de steden: vrijwel perfect in ieder opzicht. En dat is het ook, tenzij je lid bent van het buurtbestuur en ervoor moet zorgen dat alles zo perfect blijft.

Als Ben door een tragisch ongeluk zijn zus en zwager verliest, trekt hij in hun huis en neemt de zorg voor hun dochter Astrid op zich. Ook biedt hij schoorvoetend aan de taken van zijn zwager in het buurtbestuur over te nemen. Dat is met kerst geen pretje: Ben wordt gedwongen een moeilijke budgetbeslissing te nemen en sluit het plaatselijke hondenasiel. Dat neemt hondenliefhebber Ally hem niet in dank af. Zij heeft nog twaalf dagen de tijd om voor alle viervoeters een nieuw thuis te vinden en is daarnaast vastbesloten wraak te nemen op deze harteloze ambtenaar. Maar als Ally Ben leert kennen, blijkt hij veel redelijker – en knapper – dan verwacht.

• Slag of stoot - Meghan Quinn