Flashback - S.J. Watson RECENSIE

Recensie: Flashback - S.J. Watson

Alex keert terug naar Blackwood Bay, een kustplaatsje waar een aantal jaren geleden enkele meisjes verdwenen zijn. Ze wil er een documentaire maken, maar haar komst kan rekenen op de nodige terughoudenheid van de dorpsbewoners. Haar eigen herinneringen zijn troebel en al snel blijkt dat ze iets begint te ontrafelen waar niemand over wil praten.

Flashback van S.J. Watson begint met, jawel, een spannende en mysterieuze flashback. En dat is maar goed ook, want van de achterflap van het boek is weinig af te leiden en dit eerste hoofdstuk heeft wel de nodige aantrekkingskracht. Het vormt alleszins de trigger om verder te lezen. Gedurende het hele boek worden heden en verleden met elkaar afgewisseld. Hoofdpersonage Alex geeft beetje bij beetje prijs welke geschiedenis ze met zich meedraagt en wat er gaande is in de gemeenschap.

Dat S.J. Watson de lezers graag op het verkeerde been zet en wel houdt van een goede plottwist, liet hij eerder al zien in Voor ik ga slapen en Tweede leven. In Flashback vergaloppeert hij zich echter een beetje. De intentie zit goed, maar de auteur verliest zich wat te veel in de verschillende draadjes die hij uitzet en raakt het overzicht kwijt. Het wordt een wirwar aan personages en gebeurtenissen, waardoor de plot chaotisch oogt en de logica verloren gaat.

Documentairemaakster Alex start vastberaden aan haar opdracht, al ziet ze een beetje op tegen de taak die ze van haar opdrachtgever gekregen heeft. Die wil dat ze de vermissing van de meisjes in het project verwerkt. Ze gaat zoeken naar aanwijzingen en hoe meer ze er vindt, hoe meer ze zelf uit elkaar lijkt te vallen. Dat maakt haar intrigerend, maar de talrijke nevenpersonages doen de uitwerking van haar karakter stranden.

Gelukkig valt er nog wel iets te zeggen voor de sfeer die Watson in Flashback weet te creëren. Het kustdorpje straalt een donkere en besloten sfeer uit die de auteur goed weet te vangen. De afstandelijkheid en de geheimzinnigheid komen het verhaal ten goede en hij weet dit element tot op het einde mooi vast te houden. Het is geen vrolijke omgeving waarnaar Alex terugkeert.

Flashback is uiteindelijk een middelmatige thriller die wat doorzettingsvermogen vraagt. De langverwachte plottwist is niet zo indrukwekkend, omdat de waarheid er al halverwege het boek wat te dik op ligt en het geheel nogal rommelig is. Ondanks de drang die ontstaat om die theorie over wie Alex is bevestigd te zien worden, maakt Watson met deze thriller de verwachtingen helaas onvoldoende waar.

Recensie: Flashback - S.J. Watson

Flashback

1  2  3  4  5

Flashback van SJ Watson is een psychologische thriller met een razend tempo, van de auteur van de wereldwijde bestseller Voor ik ga slapen.

Flashback van SJ Watson speelt zich af in Blackwood Bay. Een Britse kustplaats waar nooit iets gebeurt. Toch?

Ooit was Blackwood Bay een drukbezocht kustplaatsje. Maar nu, geplaagd door teruglopende toeristenaantallen en economische malaise, is het nog maar een schim van wat het was. Het is een spookstadje geworden, en daarmee de perfecte locatie voor filmmaker Alex om haar nieuwe documentaire te schieten. Maar de hechte dorpsgemeenschap is achterdochtig over haar motieven. Want er gebeurt nooit wat in hun dorp, dus waarom zou ze hier filmen? Of is er iets? Weet zij meer dan ze zegt, en wie is ze eigenlijk?

Wederom gebruikt SJ Watson het psychologische spel waarmee hij met Voor ik ga slapen miljoenen mensen aan de bank gekluisterd hield en hij combineert dit op geraffineerde wijze met het claustrofobische gevoel van een kleine dorpsgemeenschap waar iedereen elkaar kent.

• Slag of stoot - Meghan Quinn