Weerstand - Kaat de Kock   RECENSIE

Recensie: Weerstand - Kaat de Kock

Sarah en Daniel krijgen verschrikkelijk nieuws tijdens een schooldag. Er komt een meteoriet op de aarde af en die zal de aarde verwoesten. Ze hebben nog 1 week de tijd om zoveel mogelijk uit het leven te halen. Wanneer er nieuws komt over een slaappil, slaat de twijfel toe. Want is het wel zo verstandig om deze in te nemen? Of is er ook een andere manier? Daarnaast blijken dingen toch niet altijd zo te zijn zoals ze verteld worden dus wie is er nog te vertrouwen en wat is de toekomst nog waard?

Weerstand van Kaat de Kock wordt beschreven als een donkere roman die je aan het denken zet. Een bewering die best zwaar is en waardoor je veel verwacht. Dit haalt het dan ook helaas niet. Een donkere roman is het zeker, het is een verhaal waar veel twisten in zitten die lang niet allemaal even goed zijn. Zet het aan tot denken? Nee dat niet, want de wereld die hier gemaakt wordt is niet de wereld zoals wij hem kennen. Er miste achtergrondinformatie waardoor de impact van het verhaal miste. Door zomaar te beginnen in het verhaal neemt Kaat de Kock een risico. Hierdoor ontbreekt er dus echt een inleiding. Je komt terecht in pure paniek van mensen die net verschrikkelijk nieuws hebben gehoord. Dit zorgt ervoor dat je verwarrend begint met lezen.

Na een paar hoofdstukken wordt er duidelijk wat er aan de hand is en leren we Sarah en Daniel ook pas echt kennen. De kern is prima in elkaar gezet. Hier en daar worden er hintjes gegeven die de lezer betrekken bij de plottwist die er komt. Dit is een fijne toegevoegde waarde. Sarah is een meisje dat weet wat ze wil de laatste dagen en samen met Daniel wil ze graag het leven nog vieren. Het gaat vanaf hier alleen heel snel en best makkelijk. Het onderwerp van het verhaal is moeilijk maar het begaat de hoofdpersonages niet heel moeilijk. De oplossingen komen aanwaaien en komt op zijn pootjes terecht. Hier had meer diepgang gemogen en als Kaat de Kock die had gecreëerd dan had je ook meer emotie gehad in het verhaal.

Het einde was dan ook weer te makkelijk. Alles komt ineens weer goed en dit komt ongeloofwaardig over. Dit neemt niet weg dat het boek makkelijk leest en je erdoor heen vliegt. Sarah is namelijk een fijn personage om te volgen en maakt een mooie ontwikkeling mee van meisje tot vrouw. Hierdoor krijg je een mooie connectie met haar. Daniel daarentegen is wat moeilijker te peilen. Voor hem geld dan ook dat er niet echt een ontwikkeling is. Hij laat alles op zich af komen en neemt genoegen met wat hij krijgt.

Lise en Loic zijn twee bij personages waar we het meeste mee te maken krijgen in het boek. Het zijn vrienden van Sarah en Daniel en ze trekken veel met elkaar op. Wanneer De weerstand in beeld komt, gaat het de vier makkelijk af. Hier had wat meer emotie in gemogen, om het wat echter te laten voelen. Lise is iemand die impulsief is en maakt samen met Loic niet altijd de goede keuzes. Dit zorgt bij irritatie soms bij de lezer.

Weerstand is een boek waarin meer diepgang had gemogen zodat er meer emotie naar boven komt. Ook de liefde had wat beter mogen worden omschreven. Maar daarnaast is Weerstand ook een boek dat makkelijk leest, door de vlotte schrijfstijl van Kaat de Kock. Dit zorgt ervoor dat het boek binnen 2 dagen uit is. Als er een betere inleiding was geweest en meer diepgang had dit ervoor gezorgd dat het geheel interessanter was geweest. Nu is 166 bladzijden ook niet veel om een heel verhaal te vertellen, hij had dus langer gemogen.

Conclusie? Een redelijk boek waar min en pluspunten aanzitten maar die geen wauw effect aflevert. Dit zorgt ervoor dat ik hem 3 hartjes geef.

Recensie: Weerstand - Kaat de Kock

Weerstand

1  2  3  4  5

Een donkere roman voor young adults die je aan het denken zet. Als Sarah het schokkende nieuws krijgt dat er een allesvernietigende meteoriet op de aarde afstevent, besluit ze samen met haar beste vriend Daniel nog zo veel mogelijk uit het leven te halen. Dan komt het bericht over een pil die ervoor zorgt dat mensen rustig kunnen inslapen en geen vreselijke dood tegemoet hoeven te gaan. Sarah en Daniel twijfelen. Zullen ze de pil innemen of toch tot het allerlaatste moment samenblijven? En is alles wel zoals het lijkt?

• Veertien dagen - Margaret Atwood & Douglas Preston

• Woorden van Timo - Tialda Hoogeveen

• Slag of stoot - Meghan Quinn