Veertien wolven - Catherine Barr RECENSIE

Recensie: Veertien wolven - Catherine Barr

Het boek Veertien wolven is geschreven door Catherine Barr en geïllustreerd door Jenni Desmond. Het boek vertelt een waargebeurd verhaal over de wolven in Yellowstone Park. In het Yellowstone Park in de Verenigde Staten zijn de wolven rond 1930 verdwenen, dit had direct ingrijpende gevolgen voor de omgeving. In 1995 zijn de wolven weer teruggekeerd en is het park weer helemaal opgebloeid. Dit boek leert je dat elke diersoort belangrijk is voor de natuur en onze planeet, iedereen heeft zijn eigen rol en levert zijn bijdrage. De terugkeer van de wolf is in Nederland een actueel thema, de wolf keert weer terug naar ons land en dit levert veel discussies op.

Veertien wolven heeft een goede en duidelijke opbouw, het begint met de geschiedenis van het Yellowstone Park en hierna volgen twee pagina's over wat een park zonder wolven bekent voor de natuur. Wanneer je dit leest, ben je waarschijnlijk echt verbaasd over welke invloed wolven op een nationaal park, de natuur en andere diersoorten heeft. Zo wordt er heel duidelijk beschreven dat er door een overpopulatie aan elanden en hun eetgedrag bomen zijn verdwenen waardoor er veel nest- of schuilplekken voor bijvoorbeeld vogels en bevers ook zijn verdwenen. Deze diersoorten verlieten daarom het park. Na deze pagina's gaat het verhaal verder over het thuiskomen van de wolf en hoe dit eruit heeft gezien.

De titel Veertien wolven slaat op het aantal wolven dat is uitgezet in het park, je wordt meegenomen in de reis van de wolven van het begin tot en met dat zij jongen krijgen. Het is een meeslepend maar ook een veelzijdig verhaal, het gaat namelijk niet alleen over de wolf maar ook om alle dieren die te maken krijgen met de wolf, dieren die al langer in het park leven of dieren die juist hun terugkeer maken. Het boek eindigt met de tekeningen en namen van de veertien uitgezette wolven. Hier staat bij welke roedel welke wolf hoort, helaas is ook te lezen dat een aantal wolven illegaal is afgeschoten.

De illustraties in het boek zijn prachtig, ze zijn erg gedetailleerd en het lijkt soms net of je naar een foto van een wolf aan het kijken bent. Door de tekeningen word je goed meegenomen in het verhaal en de schoonheid van Yellowstone Park. Er is bijvoorbeeld een wolf van achteren getekend waardoor je een duidelijk beeld krijgt van wat de wolf allemaal ziet vanaf zijn positie. Alle dieren van klein tot groot zijn mooi en gedetailleerd getekend.

Je kunt dit boek gebruiken als een (voor)leesboek, maar ook als een educatief boek. Het is geschikt voor jong en oud. Het boek geeft je niet alleen een beeld van hoe de wolf leeft, maar ook hoe alles invloed op elkaar heeft en hoe de natuur een samenspel tussen verschillende diersoorten is. Dit boek zet je aan het denken en geeft je een goed inkijkje in hoe de wolven de natuur in evenwicht houden en het ecosysteem stabiel houden. Het boek eindigt met een aantal mooie zinnen die vertellen dat we de wereld met elkaar kunnen delen en dat mensen alleen kunnen overleven als de natuur gezond is. Dit is een mooie afsluiting en een mooie boodschap die wordt meegegeven.

Veertien wolven

1  2  3  4  5

In sprookjes huiveren mensen wanneer wolven huilen. Maar in wolven huist een woeste kracht – een natuurkracht die ooit een doods landschap herstelde. Toen de wolven in de jaren dertig uit Yellowstone Park verdwenen, begon het park in te storten. Enorme kuddes elanden zwermden over de vlakten, beren verhongerden, konijnenfamilies slonken en vogels vlogen weg naar
    nieuwe oorden. Planten verdwenen, bomen verdorden en de loop van rivieren veranderde.

Totdat de wolven in 1995 terugkeerden naar het park en alles weer begon op te bloeien. Dit is het verhaal van hun thuiskomst.

• Slag of stoot - Meghan Quinn