De reizigers op perron 5 - Clare Pooley RECENSIE

Recensie: De reizigers op perron 5 - Clare Pooley

De reizigers op perron 5, zo ook Iona, houden zich keurig aan de forenzenregel dat je niet met elkaar praat in de metro. Totdat een bijna-doodervaring van haar overbuurman maakt dat ze deze regel doorbreekt. Teruggaan naar het oude blijkt onmogelijk en eigenlijk blijkt de nieuwe manier ook veel leuker, maar ook veel moeilijker te zijn.

Al vanaf de eerste bladzijde, of eigenlijk zelfs voor de eerste bladzijde, ben je nieuwsgierig naar Iona. Vooral doordat Clare Pooley het boek aan haar dochter heeft opgedragen met de boodschap: “Moge je altijd “Meer Iona zijn’”. Dit is heel erg passend bij wat Iona bij de mensen om haar heen oproept, wie is die vrouw? En als je haar leert kennen verandert ze in een soort magneet waar mensen graag bij in de buurt zijn. Erg mooi hoe Clare Pooley, bewust of onbewust, met De reizigers op perron 5 een soort parallel aan haar hoofdpersoon heeft gecreëerd. Je bent vanaf het begin nieuwsgierig en als je er eenmaal in zit wil je het boek eigenlijk niet meer wegleggen.

Het verhaal van De reizigers op perron 5 zit erg goed in elkaar. Het heeft precies de goede combinatie van voorspelbaarheid en verrassingen die het verhaal boeiend houdt maar wel nog steeds comfortabel. Door de setting van de metro te kiezen is er de mogelijkheid om vele, heel verschillende verhaallijnen in het verhaal te verweven. Er zijn ten slotte veel verschillende redenen waarom iemand met de trein gaat. Van scholier tot verpleegkundige en van bankier tot sportschoolhouder, en natuurlijk Iona als categorie apart. Door deze diversiteit aan personages zullen veel lezers zich kunnen identificeren met iemand uit het verhaal en dat maakt De reizigers op perron 5 toegankelijk voor een groot lezerspubliek.

De schrijfstijl van Clare Pooley is zeer aangenaam en maakt je zonder moeite door het verhaal heen gaat. Ze weet je vanaf de eerste bladzijde van De reizigers op perron 5 in het verhaal te zuigen, bijna alsof je naast Iona in de metro zit. Met haar woordkeuze weet ze ook perfect de personages en de Londense setting te pakken. Hierin ook een groot compliment voor vertaler Hi-en Montijn die dit zo pakkend naar het Nederlands heeft weten te vertalen.

Samengevat is De reizigers op perron 5 een echte aanrader voor elke feelgoodliefhebber maar het verhaal zal ook zeker gewaardeerd worden door lezers buiten dit genre.

Recensie: De reizigers op perron 5 - Clare Pooley

De reizigers op perron 5

1  2  3  4  5

Elke werkdag reist Iona Iverson met de trein naar haar werk. En elke dag ziet ze veelal dezelfde mensen bij haar in de coupé zitten. Dit is al zo lang gaande dat ze allemaal verhalen heeft verzonnen over hun levens, en ze heeft voor iedereen een koosnaam. Maar Iona knoopt nooit een gesprek aan. Natuurlijk niet, dat doet niemand, toch? En dan, op een dag, stikt een van de passagiers in zijn eten, op de stoel tegenover Iona. Gelukkig blijkt een van de andere passagiers een verpleegster te zijn en ze weten zijn leven te redden.

Deze kleine gebeurtenis is het begin van een nieuw tijdperk waarin een kleine groep totaal verschillende mensen ontdekt dat ze veel meer met elkaar gemeen hebben dan alleen een reis van A naar B. Met onbekenden praten lijkt misschien eng of ongemakkelijk, maar je kan er ook veel van leren, en heel soms kan het zelfs je leven veranderen.

• Veertien dagen - Margaret Atwood & Douglas Preston

• Woorden van Timo - Tialda Hoogeveen

• Slag of stoot - Meghan Quinn