Jefferson - Jean-Claude Mourlevat RECENSIE

Recensie: Jefferson - Jean-Claude Mourlevat

Jefferson wilde alleen maar even zijn kuif laten bijknippen als hij door een samenloop van omstandigheden ineens wordt beschuldigd van moord. Om zijn onschuld te bewijzen laat hij zich door zijn beste vriend Gijsbert overhalen om op onderzoek uit te gaan om de echte daders te vinden.

Wat een heerlijk hartverwarmend verhaal is Jefferson! Ondanks de nare dingen die er ook in voorkomen en de spannende avonturen die Jefferson en Gijsbert nood­gedwongen beleven, is een warm gevoel hetgeen wat blijft hangen aan het einde van het verhaal. Het verhaal zit goed in elkaar en het kost mede daardoor ook geen enkele moeite om in het ver­haal te komen. Jefferson bevat veel humor, met enige regelmaat moet je hardop lachen of komt er ten minste een glimlach op je mond. Zoals wanneer je je voorstelt hoe Jefferson en Gijsbert eruit zien wanneer ze zich vermommen als hun zussen. Maar vaak ook om subtiele woordgrapjes of naamkeuzes. De personages veroveren een rechtstreeks plekje in je hart, enkele uitzonderingen daargelaten natuurlijk. Allereerst natuurlijk Jefferson zelf die ondanks zijn rustige en voorzichtige aard toch heel dapper blijkt te zijn. Maar ook Gijsbert en de andere leden van het reisgezelschap dragen bij aan het hartverwarmende gevoel wat Jefferson oproept. Vooral door de saamhorigheid en de bereidheid over vooroordelen heen te stappen.

De schrijfstijl van Jean-Claude Mourlevat is erg prettig. Het is toegankelijk, makkelijk leesbaar en weet ook schijnbaar moeiteloos de juiste sfeer neer te zetten. Hierin natuurlijk ook veel credits voor de vertalers Lies Lavrijsen en Els Dumez-Blocken. Jean-Claude Mourlevat weet zonder veel te veel woorden te gebruiken het verhaal levendig en beeldend te maken waardoor je het verhaal bijna als een film voor je ziet. Hierdoor leef je ook gemakkelijk mee met het verhaal van Jefferson. De Astrid Lindgren Memorial Award uit 2021 is in ieder geval goed te begrijpen.

Jefferson is een tienerboek en past ook erg bij deze doelgroep door de manier waarop het is geschreven en het spanningsniveau. Er zitten al best wat heel spannende dingen in maar dit wordt redelijk snel opgelost. Ook zit er een bepaalde eenvoud in het verhaal dat het toegankelijk maakt zonder het saai te maken. Hierdoor is het ook voor oudere lezers een leuk boek om te lezen. Jean-Claude Mourlevat heeft ook wat actuele thema's op subtiele manier weten te verwerken in Jefferson. Zo speelt discriminatie tussen de dieren- en mensenwereld een rol en veel duidelijker aanwezig dierenwelzijn en -leed. Dit komt duidelijk naar voren in de organisatie die voor dierenrechten strijdt die Jefferson en Gijsbert tegenkomen op hun speurtocht. Het is een laagdrempelige manier om tieners (en volwassenen) na te laten denken over deze thema's en hun eigen manier van denken hierover te evalueren.

Samengevat is Jefferson een echte aanrader voor jong en oud.

Recensie: Jefferson - Jean-Claude Mourlevat

Jefferson