Max Verstappen - James Gray RECENSIE

Recensie: Max Verstappen - James Gray

In Max Verstappen geeft James Gray de lezer een inkijkje in het levensverhaal van Max Verstappen. Hoe hij is opgegroeid en natuurlijk vooral hoe hij zich heeft ontwikkeld tot het racetalent dat hij nu is. Daarnaast geeft hij achtergrondinformatie over de familie van Max en de racewereld.

Het verhaal in een biografie ligt grotendeels al vast, maar welke informatie je erin in opneemt en welke niet is wat variatie in aan te brengen. Het raceverhaal van Max Verstappen is natuurlijk uitzonderlijk. Maar dat maakt ook dat zijn persoonlijke leven niet zo heel spannend is. Al vanaf jonge leeftijd is hij bezig met de racesport. Een groot deel van dit boek gaat dan ook over andere zaken die samen de context vormen van de wereld waarin Max Verstappen is opgegroeid en opgeleid. Zo krijgt de lezer een stuk achtergrond over de racesport in het algemeen maar ook over de geschiedenis van Jos Verstappen, de vader van Max. Enerzijds een fijne keuze want zo krijg je een beter beeld van de racewereld en het leven van Max. Aan de andere kant voelt het ook een beetje als paginavulling omdat er over Max Verstappen zelf niet een heel boek te vullen is.

De schrijfstijl van James Gray is aangenaam, hij neemt je mee in de racegeschiedenis en weet dit overzichtelijk neer te zetten, zelfs voor wie daar niet zo bekend mee is. Hij weet ook de gebruikelijke terminologie op zo'n manier te gebruiken dat het geheel wel leesbaar blijft. Het is duidelijk merken dat hij uitgebreide research heeft gedaan voor deze biografie van Max Verstappen gezien de gedetailleerde verslagen van de races en de weg naar zijn huidige succes. Hij geeft ook veel informatie wat het tempo wel uit het verhaal haalt maar wat ten gunste komt van de volledigheid en hoe goed hij de lezer kan meenemen in het verhaal en laten begrijpen hoe het succes van Max Verstappen is ontstaan.

Deze biografie van Max Verstappen is een leuk boek voor wie geïnteresseerd is in hoe Max Verstappen zich heeft ontwikkeld met een goede uitleg over de racewereld. Je begrijpt hierdoor beter waarom bepaalde keuzes zijn gemaakt en hoe hij zover heeft kunnen komen. Het boek is ook interessant voor wie wat meer wil weten over de ontwikkeling van de racesport. Max Verstappen is dus echt een boek voor de liefhebber maar daarmee wat minder aantrekkelijk voor een breed publiek.

Recensie: Max Verstappen - James Gray

Max Verstappen

1  2  3  4  5

Niet eerder bracht Nederland zo’n groot autosporttalent voort als Max Verstappen. In deze biografie vertelt James Gray voor het eerst het levensverhaal van Max Verstappen. Een supertalent die als zoon van F1-legende Jos Verstappen voorbestemd was om coureur te worden en geschiedenis te schrijven.

Op 15 maart 2015 reed Max voor het team van Toro Rosso zijn allereerste Grote Prijs, die van Australië. Hij was toen zeventien jaar en 166 dagen oud en daarmee de jongste debutant in de Formule 1 ooit – pas een halfjaar later zou hij zijn rijbewijs halen. Hij groeide uit tot de groten van het F1-deelnemersveld en vormde het afgelopen jaar met zijn team Red Bull Racing een serieuze bedreiging voor de Mercedes-hegemonie van de afgelopen jaren.

• Woorden van Timo - Tialda Hoogeveen

• Slag of stoot - Meghan Quinn