Tante Poldi en de zang van de sirenen - Mario Giordano RECENSIE

Recensie: Tante Poldi en de zang van de sirenen - Mario Giordano

Tante Poldi en de zang van de sirenen is het vijfde en daarmee laatste deel van de Tante Poldi-serie. Met de bruiloft van de eeuw in het vooruitzicht heeft Poldi besloten het rustig aan te doen en zich te richten op de voorbereidingen van de bruiloft. Maar als er een criminele ondernemer vermist wordt en er een lijk aanspoelt kan Poldi haar speurdersneigingen niet onder controle houden.

Het verhaal van Tante Poldi en de zang van de sirenen zit goed in elkaar zoals we dat van de eerdere delen ook gewend zijn. Al vanaf het begin is het duidelijk dat van de rustige voorbereidingen voor de bruiloft niets terecht gaat komen. Er zijn vele kleine aanwijzingen en ogenschijnlijk verschillende verhalen die aan het einde weer allemaal samen blijken te komen. Dit geeft een extra laag en extra plezier in het verhaal omdat je met enige regelmaat een aha momentje gaat hebben. Het einde van het verhaal voelt als een fijn en bevredigend einde, alles valt op zijn plek en in je fantasie kun je een lang en gelukkig leven voor Tante Poldi en haar Vito voor je zien. Een beetje verdrietig is het wel om afscheid te nemen van een serie waar je zoveel leesplezier van hebt gehad maar stoppen op het hoogtepunt is altijd een goede keuze.

Inmiddels zijn we een beetje gewend en verliefd op de snelle schrijfstijl van Mario Giordano en zijn neiging om in de eerste alinea het hele hoofdstuk te verklappen. Toch weet hij daarmee meteen aan het begin van het hoofdstuk de aandacht te pakken en ook vast te houden omdat je toch precies wil weten wat er speelt. Met zijn beeldende schrijfstijl neemt hij je moeiteloos mee in het de avonturen van Tante Poldi en haar neef, die steeds meer initiatief neemt en daarmee ook in steeds meer actie terecht komt. Door deze beeldende schrijfstijl kun je je nog gemakkelijker inleven in Tante Poldi en de zang van de sirenen en voelt alsof je zelf door het landschap van Sicilië loopt of rijdt. Of als een wegpiraat over de wegen racet, afhankelijk van wie er rijdt.

Tante Poldi en de zang van de sirenen is een waardig slotdeel van een heerlijke serie geschreven door Mario Giordano die een echte must read is voor elke cosy crime liefhebber.

Recensie: Tante Poldi en de zang van de sirenen - Mario Giordano

Tante Poldi 5 - Tante Poldi en de zang van de sirenen

1  2  3  4  5

Het is eindelijk zover: Poldi trouwt met Montana. Dat is tenminste het plan. De huwelijksvoorbereidingen zijn in volle gang, bij velen staan de zenuwen al op scherp. Maar - zoals je weet - Sicilië is ingewikkeld, er komt altijd wel iets tussen. Een criminele ondernemer verdwijnt spoorloos. Is hij in handen van de maffia gevallen? En dan spoelt ook nog het lijk van een jonge vrouw aan. De mooie jonge vrouw stierf aan een overdosis drugs. Was het zelfmoord? Een ongeluk? Voor tante Poldi is het duidelijk: het was moord, en beide zaken hebben iets met elkaar te maken. Twee goede redenen om de vermoeiende voorbereidingen voor een Siciliaanse bruiloft opzij te zetten en in plaats daarvan haar jachtinstinct te volgen…

• Veertien dagen - Margaret Atwood & Douglas Preston

• Woorden van Timo - Tialda Hoogeveen

• Slag of stoot - Meghan Quinn