De Gorgels en de laatste kans - Jochem Myjer RECENSIE

Recensie: De Gorgels en de laatste kans - Jochem Myjer

In De Gorgels en de laatste kans moeten Melle, Bobba en hun vrienden op avontuur om uit te zoeken waarom de brutelaars zo vroeg actief zijn dit jaar. Er lijkt ook een nieuw soort brutelaar te zijn die Gorgels in een diepe slaap laat vallen dus ze moeten extra voorzichtig zijn. Ze moeten samenwerken met Gorgels van over de hele wereld en creatief zijn om op tijd met een oplossing te kunnen komen.

Het hele Gorgel-verhaal en ook het ‘losse’ verhaal van De Gorgels en de laatste kans in deze serie zitten goed in elkaar. Het verhaal is logisch, er is samenhang en er komen regelmatig verhaallijnen bij elkaar op een bepaald punt wat erg prettig is. Het is jammer dat deze leuke serie tot een einde komt, maar Jochem Myjer heeft de Gorgels en de andere hoofdpersonen een zeer Gorgelwaardig einde gegeven. Daardoor kun je de serie met een goed gevoel afsluiten en afscheid nemen van de Gorgels, of niet aangezien de meeste kinderen van herhaling houden en je de hele serie nog meerdere keren kunt her(voor)lezen. Gelukkig is dat ook met De Gorgels en de laatste kans geen straf en zal van jong tot oud zich kunnen vermaken met dit boek. Voor het voorlezen is wel even wat Gorgeltaaltraining nodig met woorden als Hakkelabambam en of-niet-of-wel, maar tegen het einde van De Gorgels en de laatste kans zit je er wel in.

De schrijfstijl van Jochem Myjer is heel toegankelijk en makkelijk leesbaar zonder dat het kinderachtig wordt. Hierdoor is het voor redelijk jonge lezers al goed zelf te lezen maar ook voor volwassenen nog leuk om voor te lezen, of zelf te lezen natuurlijk. Dat verklaart meteen de populariteit van de Gorgels. Het verhaal spreekt tot de verbeelding, bijna iedereen kan er wel iets van herkenning in vinden.

De Gorgels en de laatste kans is het laatste boek in de Gorgel-serie van Jochem Myjer en illustrator Rick de Haas. In principe is het wel als apart boek te lezen want er wordt genoeg uitleg gegeven over de Gorgels en eerdere verhalen, maar toch mis je net een bepaalde basis als je de eerdere boeken niet eerst leest. Gelukkig zijn het erg leuke boeken om (voor) te lezen dus is het ook helemaal niet erg om te doen. De Gorgels en de laatste kans is een echte aanrader voor iedere Gorgelfan.

De Gorgels en de laatste kans

1  2  3  4  5

De Waakgorgeltjes-in-Opleiding krijgen les in de duinen. Melle laat zien hoe hoog hij zijn Waakstok kan werpen. En precies op dat moment verschijnt er een zeearend boven hen. De machtige roofvogel draagt Waakgorgel Jukko, die op zomertraining naar het Hoge Noorden was gestuurd. Hij heeft een vreemde, slapende Gorgel bij zich. Jukko kan nog net vertellen dat er boven de poolcirkel een groot leger Brutelaars oprukt en dat de verdedigende Gorgels allemaal in slaap vallen. En dan valt ook hij in een diepe slaap. De Geneesgorgels kunnen hem en de vreemde Noordse Gorgel op geen enkele manier wakker krijgen. En dan leest Melle op internet iets wat hem grote zorgen baart, want de R is nog niet in de maand. Als de Grijze Gorgel dat verneemt, roept hij een bijzondere vergadering van Oergorgels uit. Wie kan de Gorgels redden?

• Veertien dagen - Margaret Atwood & Douglas Preston

• Woorden van Timo - Tialda Hoogeveen

• Slag of stoot - Meghan Quinn