Het bloemeneiland - Tabea Bach RECENSIE

Recensie: Het bloemeneiland - Tabea Bach

Als de succesvolle Sylvia een bloemeneiland aan de Franse kust erft laat ze in eerste instantie dit door haar man verkopen zonder zich erin te verdiepen. Tijdens een onverwachte periode zonder afspraken besluit ze alsnog te gaan kijken naar het eiland waar haar tante zo lang heeft geleefd. En dan wordt ze verliefd, op het eiland maar ook op de knappe Maël.

Het bloemeneiland heeft een verhaal wat goed in elkaar zit. Het geheel klopt en alle elementen voor een goede feelgood zijn aanwezig: liefde, spanning en een familiemysterie. De humor wordt vooral verzorgd voor de beste vriendin van Sylvia, Veronika, dus ook dit element is vertegenwoordigd. Het is gemakkelijk mee te leven met Sylvia ook al begrijp je niet al haar keuzes. Al vrij snel zou je het liefste naar haar roepen om haar te behoeden voor de foute keuzes die ze maakt, zoals haar man vertrouwen. Die roept namelijk vanaf het begin veel irritatie op. De omgeving waar het verhaal van Het bloemeneiland zich afspeelt spreekt erg tot de verbeelding, je ziet de camelia’s bijna voor je en kunt de zee bijna ruiken. Tabea Bach heeft dit zo aantrekkelijk beschreven dat je overweegt je volgende vakantie richting Bretagne te gaan.

De schrijfstijl van Tabea Bach is erg prettig en toegankelijk. Dit zorgt ervoor dat je snel in het verhaal zit en gemakkelijk kunt meeleven met Sylvia. Met enige regelmaat zit je, letterlijk en/of figuurlijk, op het puntje van je stoel omdat het zo spannend is. Tabea Bach zorgt voor een goede spanningsopbouw zonder de vaart in het verhaal te verliezen. Ook de omschrijvingen van de omgeving zijn zo duidelijk dat je het voor je ziet, zonder dat ze verzandt in details en dus het verhaal saai wordt. De belangrijkste personages ontwikkelen zich op een positieve manier waardoor ze menselijk blijven en je je ook niet aan ze gaat irriteren. Bijvoorbeeld Sylvia die in het begin van Het bloemeneiland wat naïef overkomt maar uiteindelijk er alles aan doet om haar fouten recht te zetten.

Het verhaal van Het bloemeneiland weet je als lezer op de een of andere manier meteen te raken en in het verhaal te zuigen. Het lastig uit te leggen wat maakt dat dit verhaal dit zo doet aangezien het verhaal an sich niet heel bijzonder is ten opzichte van andere feelgoodromans. Het lijkt de combinatie van het verhaal met de schrijfstijl van Tabea Bach te zijn die hiervoor zorgt. In ieder geval is Het bloemeneiland een aanrader voor elke feelgoodliefhebber en ik kijk al uit naar de twee vervolgdelen van deze trilogie.

Het bloemeneiland 1 - Het bloemeneiland

Tabea Bach

6 juli 2022

ISBN 9789046829554
    Uitgever Oceaan

Oceaan

1  2  3  4  5

Sylvia heeft een druk leven en een schijnbaar perfect huwelijk, maar toch knaagt er iets. Wanneer ze een bloemeneiland aan de Franse kust erft, is ze blij met de afleiding. Maar wanneer ze het eiland bezoekt, hoort ze dat haar man het achter haar rug om al te koop heeft gezet. In de bloemenkwekerij moet dan ook niemand iets hebben van de nieuwe erfgename, en Sylvia verbergt haar identiteit. Ze wordt al snel verliefd op het eiland. Maar als ze ook gevoelens krijgt voor Maël, die als bloemenkweker op het eiland werkt, wordt het pas echt ingewikkeld...

• Slag of stoot - Meghan Quinn