Luikend - Ingrid Kluvers RECENSIE

Recensie: Luikend - Ingrid Kluvers

Hans wordt geboren als één van de drie dochters van een huisarts. Op jonge leeftijd verliest ze haar moeder. De relatie met haar vader is moeizaam. Wanneer hij met een nieuwe vrouw trouwt wordt Hans samen met haar zusje naar een internaat gestuurd. Uiteindelijk krijgt Hans haar leven aardig op de rit en is ze succesvol als journalist en schrijft ze voor een blad. Hans trouwt met Arnold en samen krijgen ze kinderen, een hond en wonen ze in een prachtig huis in het buitengebied.

Ogenschijnlijk heeft Hans het voor elkaar: een man, een kind en een mooi huis. Maar echt gelukkig is ze niet. Ze worstelt voortdurend met het feit dat ze in haar leven ook verschillende keren verliefd wordt op een vrouw. Hans twijfelt of het klassieke gezinsleven bij haar past, of dat ze haar liefde voor een vrouw moet volgen. Ze probeert het gewenste plaatje van haar gezin vast te houden, tegenover haar man, kinderen en zussen, maar het kost haar steeds meer moeite om dit in stand te houden. Het is bijzonder en ontroerend om deze worsteling van Hans mee te beleven. Het maakt haar leven niet gemakkelijk. Ze zoekt dan ook hulp bij een psychiater. De gesprekken met deze psychiater staan ook beschreven in het boek. In deze gesprekken blikt Hans terug op haar jeugd en ontdekt ze waar haar eigen behoeftes liggen. Deze gespreksverslagen vormen een afwisseling met een beschrijving van het leven van Hans.

Deze roman is geschreven door Ingrid Kluvers. In het verleden schreef zij vele artikelen voor verschillende bladen, non-fictieboeken en young adultromans. Luikend is de eerste roman voor het grote publiek. In een interview heeft Ingrid Kluvers aangegeven dat het verhaal van Hans deels geïnspireerd is op haar eigen verhaal. Ook zij heeft een vergelijkbare worsteling doorgemaakt. Dit lees je terug in het verhaal, het is levensecht en realistisch beschreven. Je wordt als lezer meegenomen en voelt met Hans mee.

Het boek beschrijft de coming-out van Hans in de jaren 80. Homoseksualiteit en uit de kast komen was in deze tijd heel anders dan dat dit nu is. Er waren veel meer taboes rond homoseksualiteit. Veel mensen hielden hun geaardheid verborgen met veel psychologisch leed als gevolg. Ingrid Kluvers heeft dit in Luikend heel mooi onder woorden gebracht en de worsteling om uit de kast te komen goed overgebracht. Nog steeds is dit thema heel actueel. Er is meer aandacht voor homoseksualiteit en acceptatie van de lhbti-gemeenschap, maar we zijn er nog lang niet. Het thema wat centraal staat is dus nog steeds heel actueel. Ingrid Kluvers geeft in Luikend een belangrijke boodschap mee aan haar lezers: het is belangrijk dat je jezelf kunt zijn en geaccepteerd wordt. Een krachtige oproep.

Recensie: Luikend - Ingrid Kluvers

Luikend

1  2  3  4  5

Coming-out in de jaren tachtig: een meeslepende roman over ontkennen wie je bent

Hans heeft alles wat ze verlangt. Een man, een baby, een hond. Een prachtig huis in het buitengebied en een baan op de Amsterdamse redactie van een vooruitstrevend vrouwenblad. Ze heeft er hard voor gewerkt, maar gelukkig is ze niet - dat zal wel aan de hormonen liggen. Toch besluit ze een psychiater te bezoeken en langzaamaan verschijnen er barsten in haar zorgvuldig vormgegeven identiteit. Wanneer een oude bekende opnieuw haar leven binnenstapt, wankelt Hans' bestaan.

Luikend is een ontroerende roman over de strijd van een volwassen vrouw met haar verleden, haar geaardheid en de veranderende wereld om haar heen.

• Slag of stoot - Meghan Quinn