De laatste wals - Mariska Overman RECENSIE

Recensie: De laatste wals - Mariska Overman

Wenen, 1988. Gravin Katharina-Anna gaat op zoek naar de liefde. Met een balboekje aan haar pols danst ze met verschillende geïnteresseerde mannen. Als gravin is het belangrijk dat ze iemand van haar eigen stand vindt en van de oude adel. Tegen de wil van haar ouders wordt ze verliefd op een baron. Wat doet Kathi? Kiest ze met haar verstand en gaat ze voor een huwelijk met een charmante hertog, waarmee ze de goedkeuring van haar familie krijgt of volgt ze haar hart en kiest voor de baron?

De laatste wals speelt in Wenen vanaf 1888. Op dat moment regeert koning Franz Joseph met aan zijn zijde de prachtige koningin Sissi. Deze tijd spreekt tot de verbeelding: schitterende danszalen met dames in beeldige jurken en paren die over de dansvloer zwieren. Dit vormt een mooie sfeer voor het verhaal van Kathi.

Kathi is een jonge vrouw uit een vooraanstaande familie uit Wenen, van de oude adel. Ze is een dame van stand en dient zich zo ook te gedragen. Een beheersde en beleefde houding: contenance is het woord dat daarvoor in het boek voortdurend gebruikt wordt. Kathi is echter niet zo volgzaam en neemt geen blad voor de mond. Ze is een flapuit, zegt waar het op staat en dat wordt niet altijd op prijs gesteld. Toch weet ze met haar eerlijkheid, toewijding en duidelijke wil veel voor elkaar te krijgen. Kathi begint een koffiehuis en zeker in die tijd was dat opzienbarend: een getrouwde vrouw die werkt. Daarnaast zet Kathi zich in voor beter onderwijs voor vrouwen, om betere kansen te creëren. Zeker in die tijd was dat erg van belang, want vrouwen hadden weinig kans tot opleiding en een achtergestelde rol in de maatschappij.

Hoofdpersonage Kathi is zeer aansprekend en een mooi vormgegeven karakter. Door haar eerlijkheid en durf om zich buiten de gebruikelijke paden te bewegen krijg je veel sympathie voor haar. Je kunt als lezer in De laatste wals goed meeleven met de worstelingen van Kathi. Ze wil veel, maar gaat daarmee buiten de gebaande paden en dat is vaak niet de makkelijkste weg. Kathi loopt daarmee voorop in de veranderingen die zich in Wenen aandienen. De nieuwe adel komt op. De oude adel heeft het hier moeilijk mee en laat zich niet in met deze nieuwe rijken. Ook de rol van de vrouw was binnen de adel ondergeschikt aan dat van de man. Auteur Mariska Overman neemt je mee naar die tijd en je krijgt als lezer een inkijkje in het leven van toen en de veranderingen die voor onrust in de maatschappij zorgden.

De laatste wals is de omnibus van drie boeken uit de serie Weense dromen van Mariska Overman: Het balboekje, Het koffiehuis en De toekomst. In deze omnibus kun je het hele verhaal van Kathi in één keer achter elkaar lezen. De laatste wals is een mooie roman voor lezers die van Bridgerton, Sissi of Downtown Abbey houden.

Weense dromen - De laatste wals

1  2  3  4  5

Wenen, 1888. Iedereen weet dat haar balboekje het kostbaarste bezit is van een jongedame op zoek naar de liefde. Maar wat als een totaal ongeschikte maar o zo aantrekkelijke baron zijn naam in dat balboekje noteert? Hij is alles waarnaar de jonge gravin Katharina-Anna niet mag verlangen. Hij is nieuwe adel, bankier, en daarom volgens haar ouders volkomen ongeschikt.

Gelukkig is er ook een charmante hertog, de perfécte huwelijkskandidaat: knap, slim, en met de juiste titel. Kathi vindt hem daadwerkelijk leuk, en hij heeft ook nog eens moderne opvattingen over het huwelijk. Een eenvoudige keuze dus? Niet voor Kathi. Want zij is niet als de meeste dames van haar stand. Ze neemt zelden een blad voor de mond en rebelleert door stiekem in een koffiehuis te werken. Een onverwachte ontmoeting met keizerin Sisi brengt Kathi al helemaal aan het twijfelen…

• Slag of stoot - Meghan Quinn