Zo dichtbij - Sylvia Day RECENSIE

Recensie: Zo dichtbij - Sylvia Day

Zes jaar geleden verloor Kane Black zijn vrouw Lily. Om zijn verdriet te vergeten heeft hij zich volledig gefocust op het groot maken van Baharan, het farmaceutisch familiebedrijf waar hij leiding aan geeft. Kane woont in een prachtig penthouse en wordt bijgestaan door zijn butler Witte. Tot ieders verbazing duikt Lily ineens weer op. Nog even mooi als altijd, maar waar is ze in de afgelopen jaren geweest en waarom duikt ze nu weer op. Lily is een groot mysterie.

De Amerikaanse auteur Sylvia Day heeft de roman Zo dichtbij geschreven. Ze is een bekende auteur en heeft verschillende internationale bestsellers op haar naam staan en diverse prijzen gewonnen. Sylvia Day is voornamelijk bekend vanwege haar erotische romans, de Crossfire series. De hoofdpersonages uit deze serie, Eva en Gideon Cross, passeren ook in Zo dichtbij, maar hebben geen grote rol. In dit boek draait het helemaal om Kane Black en zijn familie, de zakenpartners van Eva en Gideon Cross.

In eerste instantie worden best wat personages geïntroduceerd in het verhaal. Het duurt daardoor even voor je goed in het boek zit. Het verhaal is geschreven vanuit de perspectieven van Lily, butler Witte, Aliyah (moeder van Kane) en Amy (schoonzus van Kane). Het is boeiend om het verhaal te lezen vanuit deze perspectieven en niet vanuit Kane Black zelf, hoewel hij wel een belangrijke rol in het verhaal heeft. Wat hij precies denkt en vindt, blijft dus ook een mysterie.

Kane en Lily hebben een hartstochtelijke relatie. Ze spelen beiden hoog spel, zijn aan elkaar gewaagd en de fysieke aantrekkingskracht tussen hen is zeer groot. De auteur beschrijft hun opwindende liefdesspel uitvoerig en dit geeft de roman een erotisch tintje. Voor wie hier niet van houdt, kan dit enige vertraging brengen in het verhaal.

De familie Black heeft complexe onderlinge verhoudingen, deze worden met name duidelijk via de perspectieven van Aliyah en Amy. Het succes van familiebedrijf Baharan is belangrijk, maar macht en eigen successen spelen eigenlijk de hoofdrol. Op het oog zijn de Blacks een knappe en succesvolle familie, maar de intriges komen veelvuldig aan bod.

Auteur Sylvia Day zorgt ervoor dat je als lezer allerlei vragen krijgt. Hoe is Lily verdwenen en waarom? Wat is er in die zes jaar gebeurd en wat heeft zich in haar jeugd afgespeeld? Als lezer krijg je veel vragen en dit zorgt ervoor dat je wilt blijven lezen. Lily is een interessant personage. Ze is mysterieus, slim, berekend en maakt je al lezer nieuwsgierig. Het plot krijgt aan het eind een onverwachte wending, toch blijven er aan het eind van het boek ook nog veel vragen openstaan. Gelukkig komt er een vervolg, waarin hopelijk meer duidelijk wordt omtrent Lily en haar verdwijning. De titel van het vervolg is Zo ver weg, deze verschijnt in de loop van 2024.

Recensie: Zo dichtbij - Sylvia Day

Zo dichtbij

1  2  3  4  5

Sinds de dood van zijn vrouw kent Kane Black alleen maar leegte in zijn leven. Totdat hij iemand door de straten van Manhattan ziet lopen die hem wel erg sterk aan haar doet denken. Hij neemt de vrouw in kwestie mee naar zijn penthouse, waar hij haar in veel luxe onderdompelt.

Maar er spelen nog twee vrouwen een dominante rol in zijn leven. Aliyah, zijn moeder, die bang is voor wat Lily met Kane zal doen, aangezien er maar één koningin op de troon kan zitten… En Amy, Kanes schoonzus, die zodanig gekwetst is door haar verleden dat ze langzaam in een moordlustige woede vervalt, gedreven als ze is om terug te krijgen wat haar beloofd is.

Drie vrouwen, gebonden door geheimen, omsingelen een man die er alles aan zal doen om zijn hervonden vreugde voor altijd te behouden.