Koffers vol liefde - Marli Elisa RECENSIE

Recensie: Koffers vol liefde - Marli Elisa

Juliëtte heeft haar hele leven doorgebracht in Oud-Zuid, maar ze besluit het roer om te gooien. Samen met haar verloofde, David, vertrekt ze naar Italië, om daar in een klein kasteel een hotel te starten. Wanneer Juliëtte en David in Italië aankomen, blijkt het kasteel slechts een hoop oude stenen. Ze staan voor een grote uitdaging, want aan het eind van de zomer staat een grootse bruiloft gepland. Lukt het Juliëtte en David om het hotel op tijd af te hebben?

Koffers vol liefde is een heerlijke feelgood roman. Het verhaal is geschreven vanuit hoofdpersonage Juliëtte. Door haar geliefde David wordt ze ook wel Oud-Zuid genoemd, omdat ze zo verknocht is aan haar vertrouwde buurtje in Amsterdam. Het is voor Juliëtte een flinke stap om naar Italië te vertrekken. Het zet haar leven op zijn kop en zorgt ervoor dat Juliette David van een andere kant leert kennen. Het stelt hun relatie op de proef, want zowel goede als slechte eigenschappen komen naar boven. Ook de ontmoeting met een oude vakantieliefde zorgt dat Juliette gaat twijfelen over David. Als lezer kun je goed met Juliëtte meelezen. Door het gekozen perspectief leer je de andere personages minder goed kennen. Je kent hun gevoelens niet en je weet daardoor niet hoe bijvoorbeeld David alles ervaart.

Juliette en David vertrekken naar Italië en het is de grote vraag of het hen lukt een mooi hotel op te bouwen. Dit concept doet erg denken aan het tv-programma Ik vertrek. Lukt het hen ondanks diverse tegenslagen het kasteelhotel te realiseren en gasten te ontvangen. Het verhaal is typisch feelgood: een lichtvoetig verhaal, bevat wat humor en stereotiepe karakters. De hoofdpersonages zijn iets ouder, vijftigers, dan gebruikelijk is in feelgood, maar dat is juist ook wel een keer leuk.

Auteur van Koffers vol liefde is Marli Elisa. Zij heeft al verschillende feelgoods voor uitgeverij De Verhalenfabriek geschreven, zoals Flora's Winter en Verloofd in Zoutelande. In haar verhalen creëert ze personages, waarbij hun leven niet loopt zoals verwacht. De gebeurtenissen volgen elkaar snel op en de verhalen verlopen vlot. Zo ook in dit boek.

Koffers vol liefde is als Tussendoortje uitgegeven door De Verhalenfabriek. De Tussendoortjes zijn verhalen van circa honderd pagina's die je even tussendoor kunt lezen. In dit Tussendoortje reis je met Juliette en David mee naar het zonnige zuiden. Een zeer geschikt boekje voor een middagje ontspanning.

Koffers vol liefde

1  2  3  4  5

Juliette heeft haar hele leven doorgebracht op een paar vierkante kilometer in Oud-Zuid. Nu ze vijftig is, heeft ze behoefte aan avontuur. Samen met haar nieuwe liefde David waagt ze de sprong en vertrekt ze naar Italië om een klein kasteeltje tot boutiquehotel te verbouwen. Ze ziet zichzelf in een bloemetjesjurk verse focaccia's voor de lunch serveren terwijl haar verloofde aan het klussen is. Maar helaas blijkt David over twee linkerhanden te beschikken.

Dan duikt er ook nog een oude vakantieliefde op - die tot overmaat van ramp wél heel handig is. Plotseling voelt het alsof ze met Marco haar droom aan het verwezenlijken is in plaats van met haar verloofde David. Juliette zal een keuze moeten maken...

• Slag of stoot - Meghan Quinn