Verraden - Gerard van Gemert RECENSIE

Recensie: Verraden - Gerard van Gemert

Tibo wordt wakker op een plek en kan zich niet herinneren hoe hij hier is terechtgekomen. Thuisgekomen blijkt dat zijn klasgenootje Zoë niet thuis is gekomen. Niemand weet waar ze is gebleven nadat ze met de klas zijn wezen eten in een restaurant. Totdat er bij Tibo midden in de nacht een doos wordt bezorgd met een brief waarin hij wordt beschuldigd en foto's van een gewonde Zoë.

In Verraden begin je direct midden in het verhaal. Je volgt Tibo, een jongen die woont op Texel. Samen met zijn klas is hij gaan eten maar wordt op een gegeven moment buiten wakker, hij kan zich niets meer herinneren van de afgelopen uren. Wanneer thuis blijkt dat een klasgenootje vermist is, begint het spannende deel. Heeft Tibo er iets mee te maken en waarom kan hij zich niets herinneren?

Verraden is zo geschreven dat jij als lezer net zoveel weet als de hoofdpersoon. Je gaat samen op onderzoek uit naar wat er is gebeurd met Zoë. En pas op het einde als Tibo het al even heeft geraden kom jij als lezer pas te weten of Tibo nu wel of niet Zoë om het leven heeft gebracht. Dit zorgt voor een enorme spanning in het boek. Het boek is in het perspectief van Tibo geschreven, wat ervoor zorgt dat je hem heel goed leert kennen. Aan de ene kant is hij er zeker van dat hij niets te maken heeft met de verdwijning van Zoë maar aan de andere kant lees je ook zijn twijfels en gedachten over alle gebeurtenissen.

Over alles in dit boek is nagedacht, zo ook de titel. De titel Verraden is goed gekozen door auteur Gerard van Gemert. Aan het einde van het boek als alles duidelijk is geworden snap je wie wie heeft verraden en waarom dat zo belangrijk is in dit boek.

Dat Gerard van Gemert verstand heeft van jongeren is duidelijk. Dit is het zevende deel van de serie Eilandgeheimen, die je los van elkaar kunt lezen. Wat alle boeken met elkaar verbindt is dat ze afspelen op één van de Nederlandse eilanden en dat je als lezer steeds op een verkeerd been wordt gezet. Soms denk je alles al te weten en soms zoals in Verraden weet je als lezer nog niets en beleef je het verhaal mee met het hoofdpersonage. De afwisseling in zo'n serie is heel fijn omdat het dan niet voorspelbaar wordt.

Het boek is geschreven voor onderzoekers vanaf 12 jaar, zo schrijft Gerard van Gemert op zijn eigen website en dit is zeer goed gekozen. De hoofdstukken zijn kort en personages zijn voor jongeren herkenbare mensen. Ook als je wat ouder bent is het nog een leuk boek om te lezen, want het maakt niet uit of je jong of oud bent om een spannend boek als dit te lezen. Wanneer je aandachtig genoeg leest kun je al snel de diep verborgen linkjes leggen die je in het boek kunt vinden.

Recensie: Verraden - Gerard van Gemert

Eilandgeheimen 7 - Verraden

1  2  3  4  5

Tibo komt langzaam bij in het centrum van Den Burg. Met zijn klasgenoten zat hij daarstraks nog in een pizzeria en nu ligt hij op straat. Wat is er in de tussentijd gebeurd? Tibo heeft geen idee. Later die avond raakt bekend dat zijn klasgenote Zoë, die ook in het restaurant was, vermist is. Alleen haar bebloede jas is gevonden. Enkele uren later wordt midden in de nacht bij Tibo thuis aangebeld. Er staat een doos voor de voordeur met een brief waarin hij ervan beschuldigd wordt Zoë te hebben vermoord … Om zichzelf vrij te pleiten gaat Tibo op onderzoek uit. Maar is dat wel verstandig?

• Slag of stoot - Meghan Quinn