De laatste duivel die sterft - Richard Osman RECENSIE

Recensie: De laatste duivel die sterft - Richard Osman

De bejaarde leden van De moordclub (op donderdag) weten zichzelf altijd in de gekste situaties te krijgen, gelegen of ongelegen. Zo ook als op tweede kerstdag een bekende van de club het slachtoffer van een onverwachte moord wordt. Een onschuldig doosje gevuld met heroïne ter waarde van ruim honderdduizend pond blijkt de boosdoener te zijn, maar daarmee is niet het antwoord gegeven op de vele vragen die spelen bij De moordclub. Want waarom bemoeit de nationale recherche zich met deze zaak? En wie heeft toch al deze moorden op zijn geweten? Weet De moordclub (op donderdag) de laatste duivel in de val te laten lopen of wordt dit een gevalletje “wie een kuil graaft voor een ander valt er zelf in”?

Richard Osman heeft een lange cv, waarop ook De laatste duivel die sterft prijkt. En terecht! Hoewel het verhaal voor de lezer die nog niet bekend is met De moordclub (op donderdag) misschien niet direct lekker wegleest, weet Richard Osman de lezer snel over te halen om de eerdere delen in deze serie hoog op het 'to be read'-lijstje te zetten. Deze literaire thriller weet de aandacht van de lezer namelijk vast te houden van begin tot eind.

Allereerst vallen de sprekende personages van De laatste duivel die sterft op. Of het nu gaat om de (typische) leden van De moordclub (op donderdag), ieder met zijn eigen verhaal, of de slechteriken die Richard Osman overal vandaan haalt, elk personage spreekt tot de verbeelding van de lezer. Dit boek leest dan ook als een film, zelfs al is het niet helemaal geschikt als stand alone. Richard Osman wisselt vaak van perspectief in het verhaal, maar dat is helemaal niet storend, het maakt het verhaal juist af. Richard Osman heeft oog voor details. Zonder dat je het door hebt vallen puzzelstukjes, waarvan je soms niet eens wist dat ze bestonden, een voor een in elkaar.

Toch moet worden gezegd dat De laatste duivel die sterft een veel betere titel is dan de oorspronkelijke titel die Richard Osman in gedachten had: Het kleine doosje van de dood. De titel lijkt wellicht een meer fantasy-achtig verhaal te suggereren, of is (zeker gelet op het gedeelde genre als literaire thriller) meer literair op te vatten. Hoewel dat laatste niet helemaal onjuist is, zou die indruk misschien wel tekortdoen aan het verhaal. Richard Osman weet namelijk met een simpele en toegankelijke schrijfstijl een luchtige en hilarische thriller neer te zetten, met verschillende lagen, lastige thema’s en een onverwachte plottwist!

Al met al is De laatste duivel die sterft een aangename verrassing voor fans van luchtige en grappige thrillers, met een wat zwaarder onderliggend thema. De beeldende schrijfstijl van Richard Osman weet de meest hilarische situaties onder woorden te brengen en zorgt daarmee gegarandeerd voor een lach. Niemand weet wat de volgende stap zal zijn van dit eigenzinnige clubje, maar dat geldt ook voor Richard Osman. De laatste duivel die sterft is een verhaal vol twists dat de lezer absoluut weet te vermaken.

Moordclub (op donderdag) - De laatste duivel die sterft

1  2  3  4  5

Tijdens de kerstdagen zou je het eigenlijk rustig aan moeten doen, maar dat geldt niet voor de bejaarde leden van De moordclub (op donderdag). Vooral niet als op tweede kerstdag een uiterst waardevol, maar ook zeer illegaal, pakketje door Engeland wordt gesmokkeld en in de buurt van het seniorencomplex in Coopers Chase vermist raakt.
    Het pakketje is zo ontzettend veel geld waard dat er chaos en paniek uitbreekt, en al snel vallen er slachtoffers – zelfs iemand die heel dicht bij de groep oude speurneuzen staat. Elizabeth, Ron, Joyce en Ibrahim worden tegen wil en dank betrokken bij de zoektocht, en krijgen te maken met hun meest angstaanjagende tegenstander ooit. Een moordenaar is op weg naar hen, en alles draait om de vraag: wie is de laatste duivel die sterft?

• Slag of stoot - Meghan Quinn