Memoria - David Lagercrantz RECENSIE

Recensie: Memoria - David Lagercrantz

David Lagercrantz is een Zweedse journalist en auteur. Hij brak internationaal door met de autobiografie over de voetballer Zlatan Ibrahimovic. In 2015 schreef hij het vierde deel van de Millennium-serie. Met Obscuritas startte hij een nieuwe reeks met Hans Rekke en Micaela Vargas in de hoofdrol. Hans Rekke is psycholoog en een expert in het oplossen van mysteries, hij ziet verbazingwekkende details en verbanden die andere mensen niet opvallen.  Door zijn verleden als getalenteerd pianist, hoort hij ook overal muzikale tonen in. Maar hij is ook bipolair en heeft daardoor extreme stemmingswisselingen. Micaele Vargas is een politieagente met een migratieachtergrond, zij worstelt met het conflict tussen haar plicht als agente en haar loyaliteit naar haar familie.

Het boek Obscuritas eindigt met het mysterie van dit nieuwste boek, Memoria. Samuel Lidman roept de hulp in van Rekke en Vargas om zijn vrouw Claire op te sporen. Zij is al veertien jaar dood, maar plots kreeg Samuel een foto te zien waarop ze op een plein in Venetië staat. Voor Rekke roept dit onderzoek pijnlijke herinneringen op aan het verleden, zeker als blijkt dat zijn oude aartsvijand, Gabor Morovia, bij de zaak betrokken is. Bovendien maakt hij zich zorgen om zijn dochter Julia. Micaela op haar beurt wordt bedreigd door haar criminele broer Lucas en zijn entourage.

Dit tweede boek, Memoria, is zo mogelijk nog beter dan het eerste boek. Je leert de hoofdpersonages nog beter kennen en de mysteries komen ook nog dichter bij hun privéleven, wat het nog spannender maakt. Rekke en Vargas kunnen ook niet meer van elkaar verschillen, zowel qua leeftijd, sociale klasse,… als qua karakter en manier van werken. Toch klikt het tussen hen en kunnen ze goed samenwerken.

Dit boek, Memoria (geheugen), kreeg net als het vorige boek, Obscuritas, een Latijnse titel. En ook in het boek zelf gebruikt Rekke veel Latijnse citaten, maar die worden telkens vertaald. En laat dit je niet afschrikken en denken dat het een ingewikkeld boek is, want het leest heel vlot.

En Memoria zal zeker niet het laatste boek zijn in deze nieuwe reeks van David Lagercrantz, want ook dit deel eindigt met een nieuw mysterie, een vrouw die de hulp inroept van ons speurdersduo. Iets om naar uit te kijken!

Recensie: Memoria - David Lagercrantz

Rekke & Vargas 2 - Memoria

1  2  3  4  5

Een nieuwe zaak voor Rekke & Vargas. Opnieuw een ingenieuze psycholgische thriller van David Lagercrantz.

Claire Lidman is al veertien haar dood, maar haar echtgenoot Samuel weigert dat nog steeds te accepteren. Als hij op een foto een vrouw ziet die precies op Claire lijkt, vraagt hij Hans Rekke en Micaela Vargas om hulp. Het onderzoek leidt hen terug in de tijd en Rekke wordt geconfronteerd met pijnlijke herinneringen uit het verleden. Hij realiseert zich dat hij zijn aartsvijand van vroeger, Gabor Morovia, weer onder ogen moet komen. Intussen wordt Micaela continu lastig gevallen door haar criminele broer Lucas. Maar dat raakt haar minder dan wanneer ze erachter komt wie de nieuwe vriend van Rekke’s dochter Julia is. Memoria is het tweede deel in de reeks over Rekke en Vargas van bestsellerauteur David Lagercrantz.

• Slag of stoot - Meghan Quinn