De kerstmis vriendenclub - Becca Freeman RECENSIE

Recensie: De kerstmis vriendenclub - Becca Freeman

Finn en Hannah hebben beide geen familie om kerst mee te vieren en het lijkt voor hen een eenzame Kerst te worden. Gelukkig haalt Finn Hannah over om samen kerst te vieren. Dit is de start van een mooie nieuwe traditie en vanaf dan vieren Finn en Hannah elk jaar samen kerst. Ook hun vrienden Priya en Theo sluiten zich aan bij de Kerstmisvriendenclub. Elk jaar worden hun kerstvieringen gekker en uitbundiger. Totdat Finn na 10 jaar aankondigt dat hij naar Los Angeles gaat verhuizen. Dit zou wel eens hun laatste gezamenlijke Kerstviering kunnen worden...

De kerstmis vriendenclub is een leuke feelgood roman. Het verhaal is geschreven vanuit hoofdpersonages Hannah en Finn. Hun perspectieven komen afwisselend aan bod. Naast het verhaal van hun laatste gezamenlijke Kerst blikken Hannah en Finn ook terug op de kerstvieringen van de afgelopen 10 jaar, zoals hun eerste Kerst samen en de Kerstavond waarop de vader van Finn overlijdt. Deze terugblikken geven een mooi beeld over het ontstaan van de vriendschap en de dingen die ze samen hebben meegemaakt. Ook geeft het kleur aan de personages, ze krijgen zo meer diepgang.

Hannah en Finn zijn aansprekende personages. Ze zijn totaal verschillend, maar beide leuk en realistisch neergezet door auteur Becca Freeman. Hannah houdt van de jaarlijkse kersttraditie die de vriendengroep heeft en is erop gebrand deze in ere te houden en wil dat deze laatste kerstviering geweldig wordt. Finn heeft een mooie kans aangeboden gekregen in Los Angeles, maar is ook bang voor wat hij gaat achterlaten en worstelt met zijn liefde voor Theo. De vier vrienden moeten ontdekken wat hun vriendschap inhoudt en wat het voor hen betekent.

Auteur Becca Freeman heeft deze feelgood zeer toegankelijk en beeldend geschreven. De kerstmis vriendenclub is bijna geschreven als een serie of film, je ziet alles zo voor je neus gebeuren en het doet een beetje denken aan Friends. Het is een fijne vriendengroep, waarbij iedereen zijn eigenaardigheden en struggles heeft, maar bovenal een hechte vriendschap. Ook blijkt dat niet iedereen een fijne familie heeft om de kerstdagen mee te vieren of om dingen mee te delen, maar dat vriendschappen hierin ook heel belangrijk zijn. Het thema vriendschap staat in dit boek echt centraal.

De kerstmis vriendenclub is een mooie en grappige, feelgood roman over vrienden die samen kerstfeest vieren. Ze hebben door de jaren heen heel uitbundige en gekke kerstfeesten gevierd. De personages zijn heel divers en aansprekend. Daarnaast heeft auteur Becca Freeman een filmische schrijfstijl, waardoor je alles zo voor je ziet gebeuren. Het is een heerlijk verhaal voor de kersttijd!

De Kerstmis vriendenclub

1  2  3  4  5

Hannah en Finn hebben sinds hun studietijd elke Kerstmis samen doorgebracht. Ze kunnen toch nergens anders heen – Hannahs ouders zijn overleden en Finn was thuis niet meer welkom toen hij uit de kast kwam. De groep verdubbelt zich wanneer ook Hannahs huisgenoot Priya en de Britse Theo aansluiten. Elk jaar worden hun kersttradities gekker en uitbundiger.

Tien jaar na het begin van hun traditie, kondigt Finn aan dat hij naar Los Angeles gaat verhuizen. Dit zou wel eens hun laatste gezamenlijke kerst kunnen worden. Hannah is bang dat ze haar zelf gekozen familie zal verliezen en is dan ook vastbesloten om er de beste kerstdagen ooit van te maken. Tegelijkertijd probeert haar vriend haar te overtuigen om de volgende stap in hun relatie te nemen. En Finn? Hij worstelt met alles wat hij achter zich zal laten – met name zijn onuitgesproken gevoelens voor Theo.

Betekent opgroeien hetzelfde als uit elkaar groeien? Deze Kerstmis wordt de groep gedwongen om te erkennen wat ze voor elkaar betekenen, ook wanneer het leven hen andere kanten op stuurt.