Niemand - Neil Gaiman RECENSIE

Recensie: Niemand - Neil Gaiman

Niemand Owens oftewel Nim is een jongetje die helaas geen ouders meer heeft, maar is geadopteerd door de bewoners van de begraafplaats. Hierdoor heeft hij geleerd hoe hij zelf bijna een geest kan worden. En dit komt goed uit want zijn ouders zijn niet zomaar gestorven. En er zijn vele gevaren voor Nim zowel op de begraafplaats als daarbuiten. Met zijn unieke kennis van de wereld van de doden gaat Nim op een ontdekkingstocht.

Neil Gaiman is een geniale schrijver en ook dit boek is weer volledig uniek en meesterlijk geschreven. Neil Gaiman is een aparte schrijver en je moet houden van fantasy en zijn soort humor en schrijfstijl. En waarderen doe ik het persoonlijk zeker. Als je dit boek vergelijkt met zijn andere werk dan is dit eigenlijk een kort en nog redelijk simpel verhaal voor hem. Het haalt het dan ook net niet bij zijn werk zoals Stardust en Neverwhere maar ook dit is zeker een aanvulling voor je Neil Gaiman collectie. Het boek is laagdrempelig genoeg om mee te beginnen als jonge lezer en interessant genoeg om te lezen als oudere lezer. Het boek zelf lees je zo uit het is erg onderhoudend geschreven en gedurende het gehele boek blijft er een soort spanning heersen waardoor je het moeilijk kan neerleggen.

In het origineel heet dit boek The Graveyard boek. Ze hebben besloten het in het Nederlands te veranderen naar Niemand. De Nederlandse vertaling is hier en daar wat anders dan met het originele boek maar ik snap de overwegingen en het is goed gedaan. Een aanrader voor alle "dark" fantasy fans.

Recensie: Niemand - Neil Gaiman

Niemand

1  2  3  4  5

Nim is een ongewone jongen, die op een ongewone plek woont: hij is de enige levende bewoner van een kerkhof. Als kind werd hij opgevoed door geesten, weerwolven en andere begraafplaatsbewoners. Zo leerde hij over de oude gewoonten in de tijden waarin zijn spookachtige beschermers leefden en heeft hij geleerd hoe hij zichzelf kan vervagen. Kan een door geesten opgevoede jongen de wonderen en verschrikkingen van de wereld van zowel de levenden als de doden wel onder ogen zien? En dan zijn er ook nog de demonen die noch bij de levenden, noch bij de doden horen...

• Slag of stoot - Meghan Quinn