Huis van vuur en schaduw - Sarah J. Maas RECENSIE

Recensie: Huis van vuur en schaduw - Sarah J. Maas

Met Huis van vuur en schaduw neemt Sarah J. Maas ons mee terug naar de wereld van Crescent City. Het is het derde deel van deze serie.

Huis van vuur en schaduw is een fantasy-roman die Bryce, de Starborn Fae-prinses van Midgard, volgt op haar reis om een ​​einde te maken aan de tirannieke heerschappij van de almachtige Asteri. Na de schokkende gebeurtenissen uit de finale van het voorgaande boek, werkt Bryce samen met personages uit Maas' andere serie, Hof van doorns en rozen. Huis van vuur en schaduw bevat alles wat we van Maas gewend zijn: weerwolven, Fae, meermensen, engelen, demonen en zelfs intergalactische parasieten. Maar, hoewel Bryce een charmant hoofdpersonage is, is de magische chaos van Huis van vuur en schaduw vaak net iets te episch voor zijn eigen bestwil.

De ontknoping van het laatste boek en de belofte van een cross-over met de geliefde serie Hof van doorns en rozen zorgden voor een enorme hype rondom dit derde deel van de Crescent City reeks. Het plot van Huis van vuur en schaduw is echter zo complex dat het de lezer een beetje overweldigt. Hoewel er sprake is van een cross-over tussen de werelden van beiden series, is dit maar een heel klein gedeelte van het bijna 850 pagina's tellende boek. Eigenlijk probeert Maas teveel zaken met elkaar te verbinden, waardoor het verhaal nauwelijks profiteert van Bryce' sprong tussen de werelden. Het verhaal springt heen en weer tussen de vele verhaallijnen, waarbij iedere scène slechts een paar pagina's duurt en de lezer dus enorm goed moet onthouden waar de vorige scène is gestopt.

En dan natuurlijk de vraag: Bevat het boek het gebruikelijke level 'spicy' dat we van Sarah J. Maas gewend zijn? Ja en Nee. In vergelijking met de andere boeken, bevat Huis van vuur en schaduw maar zeer weinig echt steamy scènes. Tegelijkertijd bevat House of Flame and Shadow een aantal nieuwe boeiende romances, die Maas weer zo spannend en geloofwaardig weet neer te zetten dat je als lezer helemaal kan wegzwijmelen. Daarnaast bespreekt Maas in dit boek ook de wat minder glamoureuze onderdelen van relaties, zoals bijvoorbeeld miscommunicaties en huwelijksproblemen.

Huis van vuur en schaduw is een gestoorde achtbaan, zoals we die van Sarah J. Maas gewend zijn. Het boek geeft de fans daarmee exact wat ze willen; actie, romantiek, machtsspelletjes en enorm veel spanning. Helaas is het soms een beetje te veel van het goede: ondanks dat het opnieuw een spannend, sexy en dodelijk verslavend verhaal is, is het tegelijkertijd ook een soort puinhoop die ontward moet worden. Concluderend is te zeggen dat Huis van vuur en schaduw een prachtige puinhoop is die door fans van Maas met open armen zal worden ontvangen, want het plot, zoals altijd bij Maas, enorm verslavend.

Crescent City 3 - Huis van vuur & schaduw

1  2  3  4  5

Crescent City – een bruisende, moderne stad waar mensen en magische wezens op gespannen voet met elkaar samenleven.

Bryce Quinlan had nooit verwacht een andere wereld te zien dan ­Midgard, maar nu ze die eenmaal heeft gezien, wil ze alleen nog maar terug naar huis. Alles waar ze van houdt is in Midgard: haar familie, haar vrienden, haar partner. Gestrand in een vreemde nieuwe wereld, zal ze al haar verstand nodig hebben om hier weer weg te komen. En dat is niet eenvoudig nu ze geen idee heeft wie ze kan vertrouwen.

Hunt Athalar heeft zich nogal eens in de problemen gewerkt, maar dit is misschien wel het grootste probleem van allemaal. Na een paar korte maanden waarin al zijn dromen uitkwamen, zit hij weer in de kerkers van de Asteri, beroofd van zijn vrijheid en zonder enig idee van het lot van Bryce. Hij wil niets liever dan haar helpen, maar totdat hij aan de Asteri kan ontsnappen, zijn zijn handen letterlijk gebonden.

• Veertien dagen - Margaret Atwood & Douglas Preston

• Woorden van Timo - Tialda Hoogeveen

• Slag of stoot - Meghan Quinn