Het jaar rond - Cathy Bramley RECENSIE

Recensie: Het jaar rond – Cathy Bramley

De achtentwintigjarige Tilly Parker verhuist naar het dorpje Kingsfield na een turbulent jaar. Bij de aankoop van haar huis, zat er een reclamefolder van een moestuin in de brievenbus. Hier had ze wel interesse in en ze besluit om het perceel te huren. Al gauw blijkt het moeilijker te zijn dan ze gedacht had, maar krijgt ze veel hulp van mede tuiniers. Ze kan de hulp wel waarderen, maar blijft het lastig vinden om sociale contacten te onderhouden. Als haar buurman Charlie haar meer dan leuk vindt, zit ze daar niet op te wachten.

Het jaar rond is opgedeeld in vier delen: Lente, zomer, herfst en winter. Deze delen zijn ook los te lezen in een e-book versie. Cathy Bramley is een Britse bestsellerauteur van romantische komedies. Haar boeken lezen erg vlot en bevat naast romantiek ook veel humor.

Het wordt al snel duidelijk dat Tilly Parker een heftig jaar achter de rug heeft en daardoor verhuisd is naar Kingsfield. Echter blijft het een poos raden wat er precies gebeurd is. Maar dat ze daar nog psychische klachten aan over gehouden heeft, is wel duidelijk.

Ze heeft moeite om vriendschappen aan te gaan en te onderhouden. Toch zet ze zich hiervoor in en raakt bevriend met Gemma en Charlie, twee mede tuiniers. De karaktereigenschappen van de hoofdpersonen zijn mooi op elkaar afgestemd. Tilly is een lieve, behulpzame vrouw die voor iedereen klaar staat. Gemma heeft zelf niet zo veel met tuinieren, maar is een enthousiaste vrouw die veel moeite stopt in het aangaan van vriendschappen. Charlie vindt Tilly stiekem wel erg leuk en doet er alles aan om het haar naar haar zin te maken. Ze kunnen het al snel goed met elkaar vinden en de vriendschappen worden steeds hechter.

Elk seizoen komt er iets anders op hun pad, waardoor het ook aantrekkelijk is om de delen apart te lezen. Er gebeurt van alles en de lezer raakt al snel geraakt door het leven van Tilly. Zal ze weer nieuw liefde in haar leven toelaten na het heftige jaar? En zal ze de liefde van Charlie beantwoorden of is er een andere man in haar leven?

Het jaar rond is een leuke feelgoodroman die erg vlot te lezen is. De lezer krijgt een kijkje in het leven van Tilly die van alles meemaakt, waardoor het niet verveelt. Het grootste deel van de tijd speelt het zich af in de volkstuincomplex van Ivy Lane. Naast tuinieren werkt Tilly ook als juf op een basisschool. We krijgen niet veel mee van haar werkzame leven, maar door een aantal details wordt het verhaal wel levendig.

Cathy Bramley heeft met Het jaar rond een heerlijke feelgood roman geschreven, waarbij we een jaar meeleven met Tilly en haar vrienden. Het verhaal is beeldend geschreven, waardoor de lezer een duidelijk beeld krijgt van hetgeen zich afgespeeld heeft. De originaliteit van de moestuin heeft een grappige uitwerking. Nooit geweten dat er zoveel bedrijvigheid op zo’n volkstuintje zou zijn.

Recensie: Het jaar rond – Cathy Bramley

Het jaar rond

1  2  3  4  5

'Het jaar rond' is een hartverwarmende feelgood-roman van Cathy Bramley, bekend van 'Helemaal in love in Brightside Cove'. Voor de lezers van Nicola May en Holly Martin.

Op de vlucht voor haar verleden komt de achtentwintigjarige Tilly Parker terecht in het kleine dorpje Kingsfield, waar ze hoopt haar leven in rust en vrede opnieuw te kunnen opbouwen. Als ze een moestuintje neemt bij de plaatselijke volkstuinen aan Ivy Lane komt ze er al snel achter dat dat niet zo makkelijk zal zijn. De andere tuiniers willen maar al te graag vrienden worden met Tilly en blijven haar uitnodigen voor plaatselijke evenementen. Zal het Tilly lukken zich afzijdig te houden of weten de dorpsbewoners haar hart te veroveren?

• Slag of stoot - Meghan Quinn