Tom Clancy Nul uur - Don Bentley RECENSIE

Recensie: Tom Clanvy Nul uur - Don Bentley

In 2013 overleed Tom Clancy, ’s werelds meest vermaarde schrijver van technothrillers. Zijn grote actieheld Jack Ryan mocht echter niet mee verdwijnen volgens velen. The Hunt for Red October en Patriot Games, de eerste van 18 boeken die Clancy schreef over dit personage, waren grote successen, werden verfilmd en schreeuwden om vervolg. Na zijn dood schreven aanvankelijk Mark Greany en Grant Blackwood enkele Jack Ryan-thrillers. Beiden hadden nog samengewerkt met Clancy aan zijn laatste boeken. Sinds 2017 verschijnen elk jaar twee thrillers, afwisselend van de hand van Mike Maden en Marc Cameron. Vorig jaar kregen ze voor het eerst het gezelschap van Don Bentley, voormalig FBI-agent, Apachepiloot en drager van het Bronzen Kruis, met andere woorden iemand die het klappen van de zweep kent. Zijn eerste boek Doelwit, dat zich afspeelde in het Midden-Oosten werd goed onthaald, maar kreeg hier en daar toch kritiek. Met zijn tweede boek in de Tom Clancy-serie lijkt hij een antwoord te bieden op de aanvankelijke kritiek.

Nul uur is een razendspannende thriller vol plotwendingen die de lezer de hele tijd op het puntje van zijn stoel houdt. Dit keer is de setting niet het Midden-Oosten of Rusland, maar de beide Korea’s spelen een hoofdrol. Jack Ryan Jr. is in Seoul om een  nieuwe rekruut te ontmoeten wanneer de hel losbarst. Een bomaanslag en andere gweldplegingen zorgen ervoor dat Seoul en bij uitbreiding Zuid-Korea in chaos vervalt. Aan de oorsprong ligt een mogelijke coup in Noord-Korea waarbij de coupplegers het land weer willen verenigen. Ze schrikken er ook niet voor terug om kernwapens te gebruiken. Jack Ryan Jr. komt toevallig in contact met de zus van de voormalige leider van Noord-Korea en deze roept zijn hulp in. Met de medewerking van twee groene baretten zet de presidentszoon alles op alles om een derde wereldoorlog te voorkomen.

Don Bentley scoort met Uur Nul. De setting is zeer realistisch en bovendien speelt hij in op de actuele spanningen in de fragiele wereldorde. Het mag duidelijk zijn dat de auteur goed op de hoogte is van de globale geopolitieke situatie, maar evengoed thuis is in de wapenwedloop en wapenontwikkeling van de diverse legers. Zijn kennis en gedetailleerde beschrijving van deze zaken grenzen zeker aan wat wijlen Tom Clancy ook altijd beschreef. De personages zijn bijzonder goed uitgewerkt en tonen niet alleen de heldenstatus, maar ook de persoonlijke moeilijkheden en ethische beslissingen die genomen moeten worden. De stijl van Bentley is bijzonder vlot. Hij houdt de hele tijd de spanning erin , zorgt voor de nodige plot twists, en vooral voor heel veel actie. Actiescènes zijn op papier niet altijd makkelijk te brengen, maar Bentley slaagt erin de hele tijd de lezer vol in de actie te trekken. Bovendien legt hij met Nul uur een vinger op de wonde en lijkt hij te waarschuwen voor de fragiele wereldvrede, bekijkt hij met een kritisch oog de rol van de VS hierin en ziet hij mogelijkheden in de wereld van de spionage. In de eerste plaats echter blijft het een actievolle thriller die spannend blijft tot het einde.

Recensie: Tom Clancy Nul uur - Don Bentley

Jack Ryan 33 - Tom Clancy Nul uur

1  2  3  4  5

Kan Jack Ryan junior een tweede Koreaanse oorlog voorkomen?

Wanneer de leider van Noord-Korea dodelijk gewond raakt, brandt verborgen voor de buitenwereld een strijd om zijn opvolging los. Maar zonder dat iemand daar opdracht toe geeft, wordt ook automatisch een leger van spionnen in buurland Zuid-Korea geactiveerd. Jack Ryan junior is net in Seoul om een potentieel nieuw lid van de Campus te spreken – de geheime dienst die door zijn vader is opgericht – wanneer een golf van geweld de Zuid-Koreaanse hoofdstad overspoelt. Terwijl de gehele wereld angstig toekijkt hoe de situatie op het Aziatische schiereiland steeds penibeler wordt, neemt een mysterieuze vrouw vanuit Noord-Korea contact met Jack op. Ze biedt hem de mogelijkheid om een tweede Koreaanse oorlog te voorkomen. Maar de prijs die hij daarvoor moet betalen, zou weleens hoger kunnen zijn dan hij zich kan veroorloven…

• Slag of stoot - Meghan Quinn