Hof van Wonderen - Victor Dixen RECENSIE

Recensie: Hof van Wonderen – Victor Dixen

Hof van Wonderen is het tweede deel van de Vampyria serie. Jeanne is aan het einde van het eerste deel, Hof van Schaduw, ingewijd als een van de nieuwe lijfwachten van Lodewijk XIV. De Schaduwkoning is een vampier en houdt Europa al driehonderd jaar in zijn greep. Hij weet echter niet dat Jeanne een missie heeft en onder een valse naam aanwezig is aan het hof. Jeanne wil sinds de moord op haar familie het rijk van de Schaduwkoning, Magna Vampyria, omverwerpen. Al vrij snel blijkt dat diep onder Parijs, in wat wij nu de catacomben zouden noemen, ook een vampier regeert over een hof van ghouls en andere moordlustige wezens. Zij noemt zichzelf Hekate en is er ook uit op de val van de Schaduwkoning. Lodewijk stuurt drie van zijn lijfwachten, waaronder Jeanne, op haar af.

Vampyria is een spannende en duistere serie, duister in verschillende betekenissen van het woord. Het verhaal speelt zich hoofdzakelijk in het donker en in de schaduwen af. Dat is natuurlijk ook de plek waar vampiers zich het beste voelen. Het leven in het Schaduwrijk is op zichzelf al gevaarlijk genoeg voor gewone stervelingen die zich aan een avondklok moeten houden omdat ze anders vogelvrij zijn voor alle vampiers. Als je dan ook nog zoals Jeanne een dubbelrol speelt én je in het heetst van de strijd moet werpen om die Vrouwe van Wonderen te vinden en te doden, leid je een leven op het randje dat maar zo naar de verkeerde kant kan vallen.

Victor Dixen heeft in de Vampyria-serie een bijzonder intrigerende wereld geschapen. Vergeet niet dat de Schaduwkoning nu driehonderd jaar als vampier aan de macht is. De jaartelling is toen opnieuw begonnen, maar als je terugrekent zit je bijna in onze tijd. Wat een boeiend gedachte-experiment hoe een ogenschijnlijk kleine verandering de loop van de geschiedenis enorm kan veranderen. Er gebeuren veel onverklaarbare dingen in het verhaal en dat maakt je nieuwsgierig naar de verrassingen die ons te wachten in het vervolg van de serie. Aan het eind licht de auteur heel subtiel een tipje van de sluier op…

Vampiers associeer je misschien al snel met horror, maar Hof van Wonderen is echt geen horror. Wel is het heel spannend, maar meer als thriller waarin toevallig enge wezens een rol spelen. In de laag daaronder is het verhaal waarin de hoofdpersoon een missie heeft en op zoek is naar bondgenoten en probeert de tegenstanders uit te schakelen. Laat je dus niet weerhouden door een eventuele weerstand tegen vampiers!

Je moet wel goed je aandacht bij het verhaal houden. Er gebeurt heel veel en er zijn veel personages die een rol spelen. Het is misschien handig om even voor jezelf na te gaan wat er in het vorige deel is gebeurd, voordat je aan dit tweede deel begint. Je kunt de delen eigenlijk niet los van elkaar lezen en de auteur verwijst geregeld naar de gebeurtenissen in het vorige boek, zonder ze uitgebreid toe te lichten.

Wat niet onvermeld mag blijven is dat de limited edition van Hof van Wonderen er weer prachtig uitziet met onder andere sprayed edges en reliëf op de cover. Dat maakt dat dit boek zowel voor de inhoud als voor het uiterlijk zeer de moeite waard is om aan je boekenkast toe te voegen.

Vampyria 2 - Vampyria deel 2 - Hof van Wonderen

1  2  3  4  5

Spannende deel 2 van de Vampyria-serie:

Na Hof van Schaduw, deel 1 van Victor Dixens Vampyria-saga, gaan de avonturen van Jeanne verder in Hof van Wonderen. Jeanne is nu officieel ingewijd als een van de nieuwe lijfwachten van Lodewijk XIV, de vampier die Europa al driehonderd jaar in een ijzeren greep houdt. De Schaduwkoning weet niet dat ze eropuit is om het Magna Vampyria omver te werpen en onder een valse naam opereert. Intussen regeert diep onder Parijs een mysterieuze vampier over een hof van ghouls en andere gruwelijke gedrochten. De Schaduwkoning wil ze hebben voor zijn leger en stuurt zijn lijfwachten erop af. Kan Jeanne de ondergrondse vampier ombrengen zonder dat haar ware identiteit wordt ontdekt?

• Veertien dagen - Margaret Atwood & Douglas Preston

• Woorden van Timo - Tialda Hoogeveen

• Slag of stoot - Meghan Quinn