De auditie - Charles Den Tex, Fred Diks RECENSIE

Recensie: De auditie - Charles Den Tex, Fred Diks

De auditie is het tweede boek in de serie Rollercoaster Six, waarin een hechte vriendengroep van zes jongeren centraal staat. Elk boek wordt verteld door een van de zes vrienden. Daardoor staan de boeken ook op zichzelf en is het niet nodig dat je het vorige boek gelezen hebt. Terugkerende elementen worden voldoende toegelicht.

In De auditie draait het verhaal om Kaan. Hij doet niets liever dan zingen, maar zijn ouders willen daar niks van weten. Zij hebben een Turks restaurant en willen dat Kaan dat familierestaurant later gaat overnemen.Als er audities worden georganiseerd voor het televisieprogramma The New Star vinden de vrienden dat Kaan daar zeker moet aan deelnemen. Maar wanneer er geld uit de restaurantkas verdwijnt en Kaans vader denkt dat Kaan de dader is, dreigt hij als straf naar Turkije te worden gestuurd om daar in het restaurant van zijn oom te gaan werken. De vrienden van Kaan schieten in actie, ze organiseren geheime repetities en acties op sociale media, alles opdat Kaan toch naar de auditie kan.

Een spannende actiethriller, zoals op de achterflap staat, kan je dit boek niet meteen noemen. Maar het is wel een dynamisch verhaal, er gebeurt veel op een relatief klein aantal bladzijden, iets wat natuurlijk goed is om de vaart in een boek voor jongeren te houden. Hoewel het verhaal vooral over Kaan gaat, wordt er ook heel veel verteld vanuit het perspectief van Oscar en kom je te weten waar hij heel erg mee worstelt. Daardoor lijkt dit deel over de problemen van beide te gaan, maar het kan ook zijn dat dit boek een aanzet vormt voor een later deel over Oscar.

De auditie is een samenwerking tussen twee gerenommeerde schrijvers, Charles Den Tex, en Fred Diks.Charles Den Tex is een Nederlandse thrillerauteur. Voor hij zich toelegde op het schrijven van thrillers, werkte hij als copywriter en scenarioschrijver. Hij schreef intussen reeds zestien thrillers, waarvoor hij meerdere prijzen won. Fred Diks werkt voor deze serie voor het eerst samen met Charles Den Tex. Diks is een Nederlandse kinderboekenauteur. Een van zijn bekendste boekenreeksen is de serie over ‘Koen Kampioen’, een jonge voetballer.

De auditie is een boek dat veel jongeren zal aanspreken, veel hedendaagse thema’s zoals vriendschap, verliefdheid, vloggen,… komen aan bod. Het boek is geen hoogvlieger, maar zeker boeiend en ontspannend genoeg, en het maakt je al benieuwd naar de volgende delen om te zien hoe het de andere vrienden zal vergaan.

Rollercoaster Six: De auditie

1  2  3  4  5

Er worden audities gehouden voor The New Star. Voor Kaan is dat een geweldige kans: hij wil niets liever dan zingen. Maar als hij zich wil inschrijven blijkt dat zijn ouders een heel ander plan hebben. Als hij zijn vader gehoorzaamt, kan hij de hele auditie vergeten en krijgt hij misschien nooit meer zo’n kans. Omdat zijn ouders bang zijn dat hij ervandoor gaat, krijgt hij huisarrest.

De vrienden zijn het eens: Kaan moet naar de auditie en zij moeten ervoor zorgen dat dat lukt. Alles wordt ingezet: geheime repetities en acties op social media. In al die super-activiteit worstelt Oscar met zichzelf, terwijl hij juist degene is die het contact met Kaan heeft. Als hij hulp zoekt bij zijn zus ontdekt hij een nog veel groter probleem.

• Slag of stoot - Meghan Quinn