Het enige kind - Guadalupe Nettel RECENSIE

Recensie: Het enige kind - Guadalupe Nettel

Het enige kind van de Mexicaanse auteur Guadalupe Nettel is het verhaal van de twee vriendinnen Laura en Alina. Geen van hen wil kinderen, maar als Alina van gedachten veranderd, wordt hun vriendschap op de proef gesteld. En als Laura betrokken raakt bij haar buurjongetje, gaat ook zij hierover anders denken.

Vanaf het begin is het woordgebruik in Het enige kind heel erg mooi. De schrijfstijl is vloeiend en je wordt het verhaal ingezogen. We zien het verhaal door de ogen van Laura, een geweldig personage. Hoe ze denkt en voelt en hoe ze beschrijft hoe haar buren zijn, wordt heel mooi neergezet door Guadalupe Nettel. Alina heeft een totaal ander karakter. Ze is meer een soort meeloper, en als zij besluit om te proberen een kind te krijgen, heeft Laura het daar moeilijk mee. Ze fixeert zich daardoor totaal op haar buurjongetje.

De problemen die ontstaan door de zwangerschap van Alina worden op een mooie en indringende wijze verteld. Ook als je geen kinderen hebt, is het verhaal indrukwekkend en krijg je bewondering voor Alina en ouders die ook deze problemen ondervinden. Door de opdracht in het begin van het boek blijkt dat Het enige kind gebaseerd is op het verhaal van een vriendin van Guadalupe Nettel. De emoties die door deze problemen ontstaan kan je als lezer voelen en je leeft heel erg mee met Alina. Het is al een hele opgave om kinderen op te voeden, laat staan als een van hen een probleem heeft zoals het kind van Alina in dit boek.

De bemoeienis van Laura met haar buurjongetje komen goed over. Het is heel apart dat zij zich zo over hem ontfermt. Door de omgang met hem kijkt ze anders tegen het moederschap aan. De moeder van het kind denkt daar uiteraard anders over, maar laat het gebeuren.

Het enige kind is een verrassend boek. Aangezien de auteur van Mexicaanse afkomst is, ben je geneigd te denken aan een bloemrijke schrijfstijl, maar dat is het totaal niet. Het is een meeslepend verhaal over twee verschillende vrouwen, de een wat dominanter als de ander, een verhaal over familie, zwangerschap met al haar facetten, en het moederschap. Een verhaal dat uitermate geschikt is voor diegenen die houden van een indringend niet alledaags verhaal.

Het enige kind

1  2  3  4  5

Laura is een dertiger, promovenda en strijdster voor vrouwenrechten. Alina, haar beste vriendin, deelt haar activisme – althans voor een paar jaar. Uiteindelijk verandert ze van gedachten en probeert ze een kind te krijgen, al gaat dat gepaard met een reeks pijnlijke behandelingen waar Laura fel op tegen is. Alina raakt zwanger, maar de aanvankelijke vreugde maakt al snel plaats voor somberheid als haar dokter haar vertelt dat het kind aan een zeldzame genetische ziekte lijdt.

Ondertussen hoort Laura door de muren van haar appartement de driftbuien van de achtjarige zoon van haar buurvrouw. Gedreven door sympathie voor zijn moeder – alleenstaand en duidelijk overspoeld door het huiselijke leven – en door haar nieuwsgierigheid naar de belevingswereld van een kind, knoopt Laura een relatie met het jongetje aan die veel verder gaat dan ze zich ooit had kunnen voorstellen.

• Slag of stoot - Meghan Quinn