De geest in het plafond - Emily Jackman RECENSIE

Recensie: De geest in het plafond - Emily Jackman

Roberto houdt van gamen en voetbal en zijn jongere broertje Harry van ballet en zingen. Ze zijn totaal verschillend en kunnen daardoor niet goed met elkaar opschieten. Roberto schaamt zich voor zijn broertje, ballet is voor mietjes. Of toch niet? Op de jongenstoiletten van zijn nieuwe school ontmoet hij Alyssa, ook gepassioneerd balletdanseres en gevangen in het plafond. Leert Roberto door Alyssa anders te kijken naar Harry? En komen ze nader tot elkaar?

De geest in het plafond snijdt een heel goed en belangrijk thema aan: jezelf durven zijn en je passie volgen. Helaas is de uitwerking van Emily Jackman wat minder geslaagd. Harry en Roberto zijn broers. De passie van Harry is ballet en hij doet niets anders dan dansen en oefenen om zo goed mogelijk te worden. Roberto houdt van gamen. Door deze grote tegenstelling zijn de broers niet echt vrienden. Roberto vindt zijn kleine broertje maar een mietje en schaamt zich voor hem. Als ze gaan verhuizen en op een nieuwe school beginnen doet hij er dan ook alles aan om niet in de buurt te zijn van Harry. Als hij op een dag naar het toilet gaat hoort hij de stem van een meisje Alyssa, ze is net als Harry gepassioneerd balletdanseres, maar ze kan alleen heel goed worden als ze slank is. Tot die tijd woont ze in het plafond van de jongenstoiletten en eet ze niet (tricky om dit in een kinderboek te verwerken aangezien in de media het nog steeds veel over uiterlijk gaat). Hoewel de gesprekken tussen Roberto en Alyssa af en toe wat belangrijke inzichten opleveren zoals kiezen voor jezelf en voor een ander opkomen blijft het ongeloofwaardig. Roberto is de enige die haar kan horen en het eind is al net zo fabelachtig.

Emily Jackman schrijft wel prettig, het boek leest makkelijk en vlot en is zeker geschikt voor de doelgroep: kinderen van acht jaar. De grijstoon illustraties van Chris Voster zijn heel simpel, bijna cartoon-achtig en geven het verhaal lucht en zorgen ervoor dat de lezers die snel afgeleid zijn toch bij de les blijven.

De geest in het plafond is jammer genoeg niet helemaal goed uit de verf gekomen. Emily Jackman had een geweldig thema in handen maar de uitwerking is ongeloofwaardig. Desalniettemin is het wel de moeite waard om kinderen te laten weten dat ze zichzelf mogen zijn, hun passie mogen volgen en voor elkaar op moeten komen en die elementen bevat die boek wel.

De geest in het plafond

1  2  3  4  5

Roberto en zijn broertje Harry zijn twee heel verschillende jongens. Roberto houdt van gamen en voetbal, Harry van ballet en zingen. Daardoor botsen ze vaak met elkaar. Roberto schaamt zich voor zijn broertje, want volgens hem horen jongens geen ballet te dansen. Maar als hij Alyssa leert kennen, een meisje bij hem op school, gaat hij daar anders naar kijken. Alleen … is Alyssa wel echt? En zullen Roberto en Harry elkaar ooit begrijpen?

• Slag of stoot - Meghan Quinn