Ja kun je krijgen RECENSIE

Astrid Harrewijn deed ooit mee aan de Jill Mansell-schrijfwedstrijd van het tijdschrift Flair en won daarmee de eerste prijs: haar inzending werd gepubliceerd door Uitgeverij Sijthoff. Ja kun je krijgen is daarvan het resultaat! Dat Astrid met die wedstrijd de hoofdprijs heeft gewonnen, is me duidelijk: Ja kun je krijgen is zéker een boek dat precies in dit genre past en aan de schrijfstijl van Astrid te merken, heeft ze er wel kaas van gegeten.
Het verhaal gaat over Anne de Bree, een jonge en succesvolle advocaat, maar buiten haar werk een brutale meid, met neurotische trekjes en een chaotisch karakter. Misschien is ze zélfs een beetje arrogant te noemen. Jammerlijk genoeg roept dat soms wat irritaties op, maar het is leuk om je eens een keer niet in een braaf karakter te verplaatsen. Anne houdt zich met van alles en nog wat bezig: ze maakt kans op promotie op haar werk, haar liefdesleven pruttelt zachtjes door, en haar vriendinnen zorgen voor wat opschudding in Anne’s leven. Vooral wanneer Petra haar vraagt te doen alsof ze een boek heeft geschreven, dat eigenlijk Petra’s werk is, wordt het Anne soms allemaal teveel.
Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik nou van dit boek vindt: aan de ene kant een vlotlezend en vermakelijk verhaal, maar aan de andere kant mis ik iets in het verhaal. Het leven van Anne is erg rommelig, en het verhaal daarmee dus ook. Alles wat er met Anne gebeurt lijkt los van elkaar te staan. Gaat het over het ene, dan ben ik het ander al snel weer vergeten. De personages worden steeds afgekraakt en komen soms levenloos over. Je voelt geen connectie met ze. Op sommige momenten wordt er een bepaalde indruk van haar liefdesleven gewekt, waar dan verder nauwelijks wat mee gedaan wordt. Van voorspelbaarheid dus zeker geen sprake, maar je nieuwsgierigheid wordt hiermee ook niet geheel bevredigd.
Buiten dat, is dit boek zeker géén straf om te lezen en is het boek het plekje in mijn overvolle boekenkast best wel waard. Het is in elk geval duidelijk dat Astrid Harrewijn schrijftalent heeft en dat haar volgende boek met hoge verwachtingen zal worden verwelkomd.

Ja kun je krijgen

1  2  3  4  5
    (11 stemmen)

Opgevoerde rollators, verdacht riante vooruitzichten, lachwekkende bazen, bommeldingen: in het leven van Anne de Bree gebeuren de gekste dingen. Ze is begin dertig, heeft een grote vriendinnenkring en een boeiend liefdesleven, maar de hoofdmoot van haar drukke bestaan is haar werk op een advocatenkantoor in Amsterdam. Als een oude vriendin haar naam leent om een boek te publiceren, neemt Annes leven een hilarische wending.

MEMBER RECENSIES

• Een stap te ver

Cloggie