Tips van de flirtcoach

De titel van het boek, Tips van de flirtcoach, doet je vermoeden dat je tips op het gebied van flirten krijgt, hoe je op dat gebied aantrekkelijker wordt. Ik voelde me echter een beetje bedrogen uitkomen. De schrijfster geeft inderdaad tips over hoe je je aantrekkelijkheidfactor omhoog kunt krikken, maar flirttips zijn nergens te bekennen. Ook hebben de schrijfster en ik in het begin van het boek al verschillende ideeën over wat aantrekkelijk is. Zij vindt dat mensen die populair zijn de grootste aantrekkelijkheidfactor hebben. Populaire mensen kunnen het goed met zichzelf vinden, hebben een sterk gevoel van integriteit, weten wat goed voor henzelf is en het is opwindend om in hun nabijheid te zijn. Al die dingen die ze opnoemt zijn voor mij juist de dingen die onder aan mijn lijstje staan. Ik vind mensen aantrekkelijker als ze minder populair zijn. Als mensen af en toe hun zwaktes tonen, als ze er voor je zijn en niet de hele tijd mensen om zich heen hebben hangen. En als het opwindend is om bij diegene in de buurt te zijn, doe je dan niet tekort aan andere karaktereigenschappen?
Ik heb het boek verder gelezen zonder hier een probleem van te maken. Maar er zijn wel meer dingen in het boek waar ik mijn vraagtekens bij heb: Zo staan er adviezen in die vaag klinken en waarbij je je afvraagt hoe je dat in hemelsnaam moet doen. Zo is een van haar adviezen: ''Draai het volume van je innerlijke kritische stem omlaag.'' Kon het maar zo makkelijk. Ook wordt er in het boek telkens naar andere hoofdstukken verwezen. De schrijfster is iets aan het uitleggen, maar dan staat er opeens: ''Maar dit is verder uitgelegd in het volgende hoofdstuk'' of ''Dit is zo''n belangrijk onderwerp dat ik daar een apart hoofdstuk over heb gemaakt.'' Je kriskrast door de hoofdstukken heen, wat erg verwarrend is.
Sterke punten heeft het boek ook! Zo staan er een paar oefeningen in om te ontspannen, oefeningen die ook door fysiotherapeuten worden aangeraden en goed werken. Verder weet de schrijfster waar ze over praat, Ze geeft veel workshops, is vaak gevraagd op de tv en radio en heeft al meerdere boeken geschreven die lovend zijn ontvangen. Als er eens een moeilijk stukje komt, legt ze dat goed uit met de vele voorbeelden die ze heeft. Voorbeelden die relevant zijn en heel helder. Ook heeft ze quizjes gebruikt om je te laten zien wat je voor iemand bent. Ze geeft hier heel duidelijk aan dat er geen foute antwoorden zijn en dat het alleen is om achter je ware ik te komen. En om te laten zien dat er veel mensen over de onderwerpen nadenken die ze behandelt, heeft ze vaak citaten van bekende mensen gebruikt; een erg leuk detail dat het boek tot meer dan een informatieve tekst maakt.
Het boek is niet gemaakt om eens lekker ontspannen te lezen of gewoon voor de lol flirttips op te doen. Daar is het te informatief en te langdradig voor. Maar wil je echt weten wat mensen aantrekkelijk maakt? Ben je bereid om dingen van haar aan te nemen die je vreemd in de oren klinken? Dan is dit boek zeker goed te gebruiken!