De weduwen van 11 september RECENSIE

Iedereen herinnert zich het nog wel: 11 september 2001. Over de hele wereld is iedereen geschokt door de aanslagen op het WTC in New York. Onvoorstelbaar veel mensen hebben hun dierbaren verloren op die gruwelijke dag en vier daarvan vertellen hun verhaal in De weduwen van 11 september.
Hoewel de gebeurtenissen van ''9-11'' de toedracht zijn van dit boek, staat deze dag niet centraal. Het gaat om hoe de weduwen die dag hebben ervaren en hoe zij hun leven hebben voortgezet en uiteindelijk hebben opgepakt, nadat bleek dat hun kersverse man is omgekomen bij de aanslagen. Om de beurt vertellen de weduwen Claudia, Pattie, Julia en Ann hun verhaal: over hun leven met hun pasgetrouwde man, over de dag zelf, en over het (over)leven na de dood van hun partner. Ze vinden steun aan familie en vrienden, maar échte troost vinden ze bij elkaar als lotgenoten.
Dit aangrijpende verhaal bezorgt je op elke bladzijde kippenvel en ontroering. Het verhaal is heel invoelbaar en aangrijpend geschreven en samen met de herinneringen die je zélf hebt van de aanslagen en de beelden die in je hoofd rondspoken, lijkt het alsof je zelf één van de nabestaanden bent. Het is onvoorstelbaar en dramatisch. Ikzelf ben onlangs op de zogeheten Ground Zero geweest, waardoor ik me nog beter kan inleven op de ervaringen. Natuurlijk kan de lezer zich nooit volledig verplaatsen in de weduwen, tenzij ze er zelf één zijn. Maar het zorgt er wel voor dat je je tranen niet kan inslikken en een andere kijk krijgt op deze onheilspellende dag uit de geschiedenis. De vrouwen zijn zó eerlijk en open over hun gevoelens dat je continue door wil lezen en als je even niet leest, weet je niet hoe snel je weer verder moet gaan.
De weduwen van 11 september is een zeer indrukwekkend en ontroerend geschreven boek, dat ik niet snel zal vergeten.

De weduwen van 11 september

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

11 september 2001. Vier jonge vrouwen verliezen hun man bij de aanslagen op de Twin Towers. Ze zijn alle vier in de dertig en net getrouwd. Om elkaar te steunen in verdriet en rouw, komen ze bij elkaar en gaan lunchen, cocktails drinken of gaan met elkaar op vakantie. Hun vriendschap en gesprekken hebben een troostende en therapeutische werkingen en langzaam vinden ze een weg naar een nieuw leven. Vijf jaar na 9/11 is dit verhaal van Patricia Carrington, Julia Collins, Claudia Gerbasi, Ann Haynes & Eve Charles nog altijd aangrijpend actueel.