Shoptherapie RECENSIE

Het leven van Annie Valentine draait om shoppen. In het dagelijks leven werkt ze als personal shopper bij The Store, waar ze vrouwen met teveel geld voorziet van kledingadviezen. En dat is nog niet genoeg: in de avonduren runt ze haar eigen Ebaysite, waarop ze tweedehands merkartikelen verkoopt. Annie droomt ervan om een eigen bedrijfje te beginnen, maar haar vriend Ed ziet dat niet zitten. Zijn angst voor een slechte afloop staat haar grootse plannen in de weg. Dus verzwijgt ze een paar teeny tiny dingetjes, zoals een fikse verhoging van de hypotheek en een enorme belastingschuld. Als Annie bij wijze van verrassing een vakantie naar Italië regelt, loopt alles in het honderd. In plaats van tijd met haar gezin door te brengen, speurt ze de Italiaanse winkels af op zoek naar koopjes. Terwijl Ed op de kinderen past, smijt Annie duizenden euro''s over de balk en als hij haar wel erg intiem bezig ziet met een knappe Italiaan is voor hem de maat vol. Het leven zonder Ed valt tegen en opeens moet Annie zelf weer de zorg voor haar kinderen Lana en Owen zien te dragen. Ed wil het goedmaken, maar Annie vindt hem te onvoorspelbaar omdat hij bij haar is weggegaan. Kan dit nog goedkomen? Shoptherapie is een luchtig boek, waarin het vooral om shoppen en merkartikelen gaat. Persoonlijk vond ik het erg moeilijk om me in te leven in de hoofdpersoon. Ze komt onecht over, (mede doordat ze alle personages met ''schat'' aanspreekt), lijkt haar werk belangrijker te vinden dan haar kinderen en neemt in financieel opzicht onverantwoordelijke beslissingen die haar gezinsleven op het spel zetten. Hoewel ze erg onsympathiek overkomt (ze liegt tegen haar vriend en laat hem zelfs op vakantie stikken om te gaan winkelen) wordt ze toch als slachtoffer van de situatie neergezet. Aan het eind van het boek speelt het verdriet om haar vorige echtgenoot opeens een rol, hoewel Annie eerder vooral als een oppervlakkig en egoïstisch persoon overkomt. Wat ik wel goed vind aan dit boek is dat het duidelijk maakt dat een relatie hard werken is en alleen kans van slagen heeft als de betrokkenen eerlijk tegen elkaar zijn. Verder begint elk hoofdstuk met een lijstje van de garderobe van die dag, inclusief de beraamde kosten. Grappig gevonden!

Shoptherapie

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Er zijn dingen die je vriend niet hoeft te weten, zoals de prijs van je nieuwe handtas (plus schoenen) of het feit dat je de limiet van je creditcard hebt bereikt. Of: dat je van plan bent een internetbedrijfje te starten (en al een voorraad van vijhonderd accessoires in de logeerkamer hebt liggen). En dan zijn er ook nog van die zaken die je maar beter wel kunt vermelden: de - verrassing! - romantische vakantie die je hebt geboekt (maar je familie gaat ook mee), het huis dat je te koop hebt gezet, de meer dan aantrekkelijke Italiaan die verliefd op je is geworden. Hoe gaat Annie Valentine zich hieruit redden?

- Boek van de Maand januari 2011

MEMBER RECENSIES

• Muesli & granola