Recensie: Misfit 2 RECENSIE

Recensie: Misfit 2

Gelijk aan het begin van de film wordt duidelijk, dat Misfit 2 duidelijk mikt op een jong publiek, dat opgroeit met sociale media. De film zit namelijk bomvol bekende influencers, die vooral herkend zullen worden door deze doelgroep. En dit is ergens ook wel jammer, omdat je je dan af gaat vragen of de film alleen om deze personages draait.

Misfit 2 draait opnieuw om een talentenjacht, maar nu tussen scholen. Julia, opnieuw gespeeld door de bekende vlogger en zangeres Djamila, wil allereerst met haar vriendje aan de talentenjacht meedoen, maar dit gaat mis. Dit betekent voor Djamilla dat ze gedwongen met haar aartsrivaal Sterre (Jolijn Henneman) moet optreden. Dit gaat natuurlijk in het begin grondig mis, maar vreemd genoeg lijken de meiden meer gemeen te hebben, dan ze oorspronkelijk dachten.

Julia is een heel prettig en toegankelijk personage, die veel herkenning zal oproepen bij haar kijkers. Datzelfde geldt voor Magenta (Bente Fokkens), die door haar eigenwijze gedrag de lachers op haar hand heeft. Ze blijft in Misfit 2 eigenwijs haar eigen weg volgen. De film zit vanaf het begin vol muziek en pakkende nummers en er wordt regelmatig verwezen naar K3. Maar ergens voelt dit ook een beetje naïef aan, want met al die buitenlandse artiesten is het bijna niet voor te stellen, dat de hoofdrolspelers geen andere voorbeelden hebben. De manier waarop het verhaal verteld wordt, maakt duidelijk dat de filmmaker een jong publiek voor ogen had. Het verhaal wordt op vrij kinderlijke wijze verteld en hierbij maakt men gebruik van korte scènes, waarbij het verhaal amper de diepte in gaat.

Ook is duidelijk dat Misfit 2 vooral een ode is aan youtubers en influencers. Naast een hoop bekende influencers worden er in de film ook veel gebruik gemaakt van sketches, waarbij iemands nare eigenschappen uitvergroot worden tot een soort karikatuur. Dit maakt aan de ene kant dat de film toegankelijk is voor de youtubers onder ons. Ook de muziek is toegankelijk en aanstekelijk. Aan de andere kant heeft dit wel een nadelig effect op de geloofwaardigheid van de film en de diepte van de verhaallijn. Bepaalde zaken hadden namelijk beter uitgewerkt kunnen worden, bijvoorbeeld de prijs die te winnen was met de talentenjacht. De school wordt een vijf sterren school, maar wat betekent dit nu precies? En ergens is dat zonde, want de boodschap die de film probeert uit te dragen, zoals ‘de beste overwint’ en ‘elkaar accepteren zoals je bent’ een beetje in het niet.

Misfit 2 zal zijn doelgroep wel vinden, maar met waar meer aandacht voor het verhaal en minder gericht op influencers had de film een breder publiek kunnen trekken.

Recensie: Misfit 2

Misfit 2

1  2  3  4  5

Nadat Julia (Djamila) terugkomt uit Amerika voor het nieuwe schooljaar mag ze samen met Nick (Niek Roozen) meedoen aan een grote landelijke muziekwedstrijd: een droom die uitkomt. Maar wanneer Nick onverwacht van school switcht wordt hij helemaal ingepakt door multitalent Babette (Tinne Oltmans), die hem zelfs overtuigt om samen met haar een nummer op te nemen. Om Nick terug te halen én de Battle of the Schools te winnen zit er niks anders op voor Julia en haar Misfit-squad dan samen te werken met hun eeuwige rivalen: de VIP squad!

• Slag of stoot - Meghan Quinn