Recensie: Unbelievable RECENSIE

Recensie: Unbelievable

Wanneer Marie op brute wijze wordt verkracht, is ze vastbesloten om aangifte te doen bij de politie. Al snel blijkt dat Marie, vanwege haar achtergrond en verleden, niet wordt geloofd. Ze besluit om haar aangifte te laten voor wat het is, maar krijgt daardoor niet de juiste hulp en ondersteuning die ze nodig heeft. Marie belandt in een neerwaartse spiraal. Kilometers verderop besluiten twee vrouwelijke rechercheurs samen te werken om een serieverkrachter op te sporen.

De serie Unbelievable is een Amerikaanse mini-serie op Netflix met maar liefst acht afleveringen. De serie is gebaseerd op een serieverkrachter die tussen 2008 en 2011 actief was in de staten Washington en Colorado. Twee journalisten hebben hierover een verhaal geschreven, An unbelievable story of rape, wat werd bekroond met een Pulitzerprijs. Daarnaast is er een boek en radio-aflevering. Al dit materiaal was de inspiratie voor de serie Unbelievable.

Het resultaat is een zeer indrukwekkende en aangrijpende serie, vol crime, actie, spanning en drama. Kaitlyn Dever, die we eerder hebben gezien in Booksmart, laat in deze serie pas echt zien wat ze in huis heeft. Ze is een actrice die zeker niet onder doet voor de zusters Fanning. Dever speelt de rol van Marie, het jonge meisje wiens leven we zien instorten. Ze is zeer geloofwaardig als het teruggetrokken, gebroken meisje en ze is met name enorm goed in haar emoties, die ze soms laat zien maar soms ook wegdrukt.

Unbelievable volgt als het ware twee verhaallijnen, die natuurlijk alles met elkaar te maken hebben, maar in de serie vooral als twee afzonderlijke verhalen worden gepresenteerd. De serie kent een sterke opbouw in spanning. De stemming is vrijwel continu zwaar en beladen. Enerzijds zie je dat de twee rechercheurs langzaam maar zeker steeds meer te weten komen over de serieverkrachter en dat hun case steeds meer vorm krijgt. Zij maken stappen vooruit. Tegelijkertijd zie je Marie steeds verder wegzakken. Tussen beide verhaallijnen zit drie jaar en dat maakt het extra intens. Het is pijnlijk om te zien dat het met Marie in drie jaar tijd steeds slechter gaat. Gaat ze het wel volhouden, als en totdat de dader wordt gepakt?

De twee vrouwelijke rechercheurs worden gespeeld door Toni Collette en Merritt Wever. Collette speelt de rol van de kalme en ervaren Rasmussen. Wever (bekend als Elizabeth in New Girl) speelt de jonge, ambitieuze en meer emotionele Duvall. Beide vrouwen zijn, zowel als actrice als qua personage, aan elkaar gewaagd en vormen samen een mooi team en een sterke balans. Actrice Merritt Wever zien we de laatste jaren steeds meer in films en series en in Unbelievable laat ze nogmaals zien dat dat zeer terecht is. Unbelievable heeft een ijzersterk plot en daarnaast dus drie powervrouwen die de serie tot een enorm hoog niveau tillen.

Unbelievable is een must-see voor iedereen. Deels omdat het waargebeurd is en omdat we moeten beseffen hoe vaak dit nog altijd gebeurd, deels omdat het gewoon een fenomenale mini-serie is.

Recensie: Unbelievable

Unbelievable