Recensie: (H)Eerlijk makkelijk RECENSIE

Recensie: (H)Eerlijk makkelijk

Een mooi, groot hardcover kookboek valt bij mij op de mat. Op de voorkant prijkt het vrolijke gezicht van de Amerikaanse actrice Gwyneth Paltrow met een krat boordevol groenten in haar armen. (H)Eerlijk makkelijk is een kookboek voor super drukke mensen die toch nog gezond maar snel willen eten. Het boek is ingedeeld in verschillende thema's; het begin van de dag, onderweg, opkikkertjes, de snelle keuken, knusse avonden en onverwachte gasten zijn zomaar een paar hoofdstukken. De lay-out is geweldig met mooie grote foto's en een duidelijke uitwerking van ieder recept. Tussendoor staan er heel wat sfeerfoto's van Gwyneth Paltrow ofwel kokende, etende en in de weer met ingrediënten in. (H)Eerlijk Makkelijk is een boek waar je met een grote glimlach doorheen bladert.

Met een insteek dat de recepten gezond en snel moeten zijn, ontbreekt er een centrale keuken. Zo staan er heel wat Aziatische recepten in, maar ook Italiaans, Frans en het Midden-Oosten komen aan bod. Het doet enigszins rommelig aan want het betekent ook dat je een grote verscheidenheid aan ingrediënten nodig bent. Kikkererwtenmeel, jalapeno's, tamari, champagneazijn, boksoi, polenta, niet je standaard ingrediënten. Koken uit dit boek betekent dan ook heel wat tripjes naar verschillende speciaalzaken. Als je al superdruk bent, heb je daar waarschijnlijk geen tijd meer voor en daarmee gaat het boek dan ook voorbij aan zijn eigen beloften. Het is tenslotte bedoeld voor de superdrukke thuiskok.

Je moet al wel enige kookervaring hebben, wil je uit dit boek iets maken. Het zijn niet je standaardrecepten en ze vereisen enige kookkennis. Ben je een hobbykok, dan biedt dit boek een heleboel interessante en spannende recepten. Carnivoren, vegetariërs en ook veganisten komen aan hun trekken in dit boek. Gezond is het zeker, groentes spelen veelal de hoofdrol en pakjes en zakjes hebben geen plaats. Ik maakte uit dit boek de Makkelijke Tomatensoep en was blij verrast. Dit was inderdaad één van de weinige recepten met simpele ingrediënten die binnen een half uur omgetoverd waren tot een heerlijke soep.

Als tweede recept maakte ik de Taquito's, een favoriet van Gwyneth Paltrow. Er was een kip versie en een vegetarische versie en ik voegde ze samen door vegetarische kipstukjes te gebruiken. Daarbij maakte ik de geroosterde tomaten salsa en daar smulden wij heerlijk van.

Ondanks dat het boek van de ene keuken in de andere keuken springt, bevat het een heleboel interessante en spannende recepten. Als amateurkok keek ik mijn ogen uit in dit boek, zoveel nieuwe recepten in zo'n mooi vormgegeven boek! (H)eerlijk Makkelijk, krijgt van mij dan ook 4 hartjes, omdat het inderdaad heerlijk en eerlijk gezond is, maar niet altijd even makkelijk en snel.

Recensie: (H)Eerlijk makkelijk

(H)eerlijk makkelijk

Gwyneth Paltrow

10 september 2013

ISBN 9789021554952
    Uitgever Kosmos
  • Oorspronkelijke titel:

It's All Good

Kosmos

Kookboeken

1  2  3  4  5

Mooi van buiten én van binnen! In dit prachtige kookboek laat Gwyneth zien dat gezond eten ook vooral heel lekker en makkelijk kan zijn. 150 fantastische recepten voor iedereen die er goed uit wil zien en zich geweldig wil voelen. Het basisprincipe is heel eenvoudig, eet zoveel mogelijk biologische en onbewerkte producten, vermijd suiker en kies voor koolhydraten met een lage GI. Gezonde voeding geeft alles wat je nodig hebt voor een gezond en gelukkig leven.