Recensie: Verzwegen RECENSIE

Recensie: Verzwegen

Suzan heeft haar leven goed voor elkaar. Ze is gelukkig getrouwd en heeft een goedlopende zaak samen met haar man Ron. Na het overlijden van haar moeder staat haar hele wereld op zijn kop. Op haar sterfbed noemde haar moeder een naam. Wat bedoelde ze daarmee? Bij het opruimen van haar moeders spullen vind ze een oud krantenbericht over een verkrachtingszaak. Zou dat antwoord geven op al haar vragen? Ron heeft zo zijn eigen gedachten over de activiteiten van zijn vrouw. Maar hij is veel te druk met andere dingen om hier over na te denken.

Fred is net bevrijd van zijn tbs-maatregel en probeert zijn leven weer op te bouwen. En dat valt niet mee. Het restaurant waar hij met veel plezier werkte gaat failliet en het blijkt erg moeilijk om oude gewoontes te veranderen. En dan staat ineens Suzan voor zijn deur. Wat moet deze mooie jonge vrouw van hem? En hoe weet ze van zijn verleden? Hij wil haar graag helpen maar heeft zichzelf helaas niet altijd onder controle.

Verzwegen is wederom een geniale thriller van René Appel. Van het begin tot het einde bloedstollend spannend. Tijdens het hele verhaal hangt er een sfeer van gevaar en wantrouwen. Je blijft als lezer continue hopen dat Fred zichzelf onder controle heeft en eindelijk iets van zijn leven gaat maken. Zijn wanhoop en de uitzichtloosheid van zijn leven is bijna voelbaar. Je gunt hem het contact met Suzan en daarmee een kans om iets van zijn leven te maken. Ook met Suzan is het gemakkelijk meeleven. Ze laat als geen ander zien hoe moeilijk het is als je je alleen op de wereld waant. Een moeder die net is overleden en een echtgenoot die niet bepaald de beste steun is.

Het verhaal wordt vanuit verschillende perspectieven verteld. Dit geeft een goed beeld van alle personages en maakt dat met iedereen mee te leven is. De wisselingen worden niet duidelijk aangegeven waardoor de lezer niet altijd meteen merkt vanuit welk perspectief nu geschreven wordt. Soms wordt er per hoofdstuk gewisseld en dan weer binnen een hoofdstuk. Maar gedurende het boek, als de personages beter bekend zijn wordt dit vanzelfsprekender.

De dilemma’s van de hoofdpersonen zijn zeer begrijpelijk en de juiste oplossing lijkt niet voorhanden wat een sterke bijdrage levert aan de spanning. Het verhaal is op een vlotte manier geschreven wat maakt dat je als lezer steeds maar door wilt lezen. Tot de laatste letter blijft het spannend en eigenlijk ook nog daarna. Verzwegen is mijns inziens zeker een aanrader voor de liefhebber van literaire thrillers en een kandidaat voor een volgende boekverfilming.

Recensie: Verzwegen

Verzwegen

1  2  3  4  5

Verzwegen is de nieuwe thriller van René Appel, de godfather van de Nederlandse thriller. René Appel behoort al ruim vijfentwintig jaar tot de top van de Nederlandse thrillerauteurs. In 2015 won hij de oeuvreprijs De Gouden Vleermuis van boekensite Hebban.nl. Zijn boeken werd talloze malen voor de Gouden Strop genomineerd en hij won de prijs tweemaal, met De derde persoon en Zinloos geweld. De thriller Schone handen werd onlangs zeer succesvol verfilmd. Suzan vindt bij haar moeder berichten over een oude verkrachtingszaak en dat maakt het nodige bij haar los; gelukkig krijgt ze steun van haar man. Tenminste, dat denkt ze. Tbs’er Fred staat na een lange periode van opsluiting, zorg en begeleiding weer op eigen benen. Soms heeft hij een terugval, grijpt naar de fles en wordt agressief. En dan kruisen hun paden elkaar.