De botanist – M.W. Craven    RECENSIE

Recensie: De botanist – M.W. Craven

Inspecteur Washington Poe staat voor de langste week van zijn leven. Zijn beste vriendin, patholoog Estelle Doyle, een van de weinige mensen met wie Poe een hechte band heeft, wordt beschuldigd van de moord op haar vader. Bij haar arrestatie had ze maar een eis: “Bel Poe”. Ondertussen ontvangen enkele van de meest gehate mensen van het land gedichten en gedroogde bloemen. Deze blijken al snel voorbodes van gedurfde moorden. Onder het oog van de media is er een seriemoordenaar aan het weg die de politie steeds te snel af lijkt te zijn. Poe zijn hulp wordt ook ingeroepen bij deze zaak. Al snel ontdekt hij dat beide mysteries niet zijn wat ze aan de oppervlakte lijken te zijn.

De botanist is het vijfde deel in de serie rond rechercheur Washington Poe en zijn partner Tilly Bradshaw. Het is het vervolg op Dode hoek. Het boek is echter perfect op zichzelf te lezen. Het volgt een nieuwe verhaallijn over een seriemoordenaar. Ook de verhaallijn rond patholoog Estelle Doyle is goed te volgen zonder eerste de andere boeken te hebben gelezen. Heb je toch interesse om alle delen van de serie te lezen, start dan aan het begin zodat je mee kan groeien met Poe en zijn partners.

M.W. Craven heeft een aangename schrijfstijl. Hij slaagt erin de spanning erg realistisch op te bouwen. Er wordt op een juist tempo toegewerkt naar de plot. Je hebt als lezer het gevoel dat er zich voor je ogen een film afspeelt die zich ook in werkelijkheid zou kunnen voordoen. De auteur kiest zijn woorden zorgvuldig. Hij heeft een rijk taalgebruik. Humor wordt afgewisseld met spanning. De botanist houdt je aandacht vast. Je wil weten hoe het verhaal zich verder ontwikkelt.

De hoofdrol is dus opnieuw weggelegd voor rechercheur Washington Poe. Hij is een gedreven, eigenzinnige man die niet bang is om tegen iemands schenen te schoppen. Hij gaat recht op zijn doel af. Het is de inspecteur waarvan je hoop dat hij aan je zaak wordt toebedeeld mocht je valselijk worden beschuldigd van moord. Matilda ‘Tilly’ Bradshaw staat inspecteur Poe opnieuw bij in de moordonderzoeken. Deze intelligente vrouw tovert een glimlach op je gezicht tijdens het lezen van De botanist. Haar kijk op de wereld is uniek. Na haar zwangerschapsverlof in het vierde deel van de serie is inspecteur Stephanie Flynn deze keer wel opnieuw van de partij. Zij probeert de boel recht te houden, richtlijnen te laten volgen en Poe in toom te houden wanneer hij in zijn enthousiasme de regels flagrant met de voeten dreigt te treden.

Met zijn kenmerkende schrijfstijl heeft M.W. Craven met De botanist andermaal een onheilspellende thriller afgeleverd die absoluut de moeite waard is om te lezen.

Recensie: De botanist – M.W. Craven

Washington Poe en Tilly Bradshaw 5 - De botanist

1  2  3  4  5

Het zal de langste week van hun leven worden… Een van Poe’s weinige vrienden, patholoog Estelle Doyle, wordt verdacht van de moord op haar vader. Hij is met twee schoten in het hoofd om het leven gebracht. Estelle heeft sporen van buskruit op haar handen, en bij een huis omringd met verse sneeuw lopen alleen haar voetafdrukken naar binnen. Sinds haar arrestatie heeft ze slechts twee woorden gezegd: ‘Bel Poe.’ Ondertussen stuurt een gifmenger genaamd de Botanist de meest gehate mensen van het land gedichten en geperste bloemen. De seriemoordenaar lijkt wel door muren te kunnen lopen, want ondanks de waarschuwingen die hij vooraf aan zijn slachtoffers stuurt en de veiligheidsmaatregelen die zijn genomen, kan hij ongestraft moorden. Poe haat locked room-mysteries en nu moet hij er twee oplossen. Om ze te ontrafelen zal hij alle middelen moeten aanspreken die hij heeft: Tilly Bradshaw, een grote misdaadbaas en zelfs een alcoholische ex-journalist. Want als hij dat niet doet, blijven de lijken zich opstapelen…