• mijn waardering

(Ledenrecensie) boek: De kindertrein RECENSIE

In De Kindertrein worden twee verschillende verhalen verteld. Het eerste verhaal vond ik prachtig, het tweede verhaal was echter veel minder interessant.

In het eerste verhaal is Vivian/Niamh de hoofdpersoon. Ze komt oorspronkelijk uit Ierland en is in de jaren 30 van de vorige eeuw met de wezentrein in het middenwesten van Amerika terechtgekomen. Ik wist voor ik dit boek las niets af van wezentreinen, ik had er zelfs nog nooit van gehoord. Prachtig dat Christina Baker Kline dit vergeten stukje geschiedenis in een romanvorm heeft weten te gieten. Volgens mij heeft ze veel onderzoek gedaan naar het fenomeen wezentrein, voordat ze dit boek begon te schrijven. Het fenomeen is historisch accuraat beschreven, de personages zijn echter fictief.

Het tweede verhaal wordt verteld vanuit Molly's perspectief. Zij is een pleegkind en zit in een pleeggezin in het hedendaagse Amerika. Ik vond Molly's verhaal eigenlijk totaal niet interessant. Het was allemaal zo stereotyperend! Haar pleegouders (vooral haar pleegmoeder) gaven niets om haar en tolereerden haar alleen maar vanwege de financiële vergoeding die ze, door voor haar te zorgen, ontvingen.

Molly was een heel oppervlakkig personage en ze maakte ook weinig karakterontwikkeling door. Het leek erop alsof de schrijfster Molly alleen maar gebruikte om Vivian haar verhaal te laten vertellen. Het verhaal van Vivian was, zoals gezegd, prachtig.

Het einde van dit boek vond ik ook wat minder. Voor Vivian was het eigenlijk eind goed, al goed. Maar wat gaat er met Molly gebeuren? Dat werd aan het einde van dit boek niet duidelijk. Molly's personage kreeg niet echt een einde.

Kortom: het historische deel van dit boek was erg interessant, het hedendaagse deel veel minder. Christina Baker Kline heeft wel een heel prettige, makkelijke schrijfstijl waardoor ik dit boek zo uit had gelezen. Ben je op zoek naar een makkelijk te lezen historische roman? Of wil je meer weten over wezentreinen? Dan is De Kindertrein wellicht wat voor jou!

De kindertrein

1  2  3  4  5
    (4 stemmen)

Wanneer de negentigjarige Vivian Daly de zolder van haar landhuis wil opruimen, krijgt ze hulp van de zeventienjarige, tegendraadse Molly. De zolder blijkt vol te liggen met aandenkens aan Vivians turbulente leven, van een oude kinderjas tot brieven van haar grote liefde. Ze begint te vertellen over haar arme Ierse familie, die per boot naar New York vertrok en daar omkwam bij een brand. Vivian bleef als wees achter en werd kort daarop met de 'kindertrein' naar het Midden-Westen gebracht, omdat daar een beter leven zou wachten. Niets was minder waar. Ademloos luistert Molly naar haar verhaal en ze ontdekt dat haar leven en dat van Vivian meer op elkaar lijken dan ze ooit had gedacht.