• mijn waardering

(Ledenrecensie) boek: Scoop ! RECENSIE

Goed, laten we maar meteen met de deur in huis vallen: dit debuut staat te boek als ‘chicklit’ en als je er even oppervlakkig doorheen zou bladeren dan zou je wellicht dat idee ook kunnen krijgen. Er staan legio verwijzingen naar modemerken, dames terminologie, celebrities en gossipachtige dingen in dit boek maar wanneer je eenmaal echt aan het lezen gaat merk je snel dat de schrijver dit soort dingen vooral op de hak neemt. Bovendien gaat het in dit boek helemaal niet over dit soort zaken maar wordt het gebruikt om met een heel grote dosis uitstekende humor een prachtig verhaal neer te zetten.
En zoals wel vaker gaat dit verhaal over de liefde en het volwassen worden. Over moeilijke keuzes en over wie je wil zijn en wie je bent. De hoofdpersoon Esmée, aan het begin van haar werkende leven, werkt zich door een onschuldig leugentje ontzettend in de problemen. En dat terwijl ze ogenschijnlijk alles prima voor elkaar heeft. Ze heeft een leuke vriend die aan het begin staat van een mooie carrière als makelaar, uitzicht op samen gaan wonen waar ze zich vreselijk op verheugd, een leuke baan bij een trendy uitgeverskantoor en een druk en leuk sociaal leven met lieve vriendinnen.
Dat ene leugentje groeit uit tot een enorme molensteen rond de nek van de hoofdpersoon. Elke oplossing die ze bedenkt laat haar dieper in het moeras zinken. Soms lees je met enorme plaatsvervangende schaamte en altijd is er veel herkenning. Het kantoorleven wordt met veel humor levendig beschreven maar blijft altijd geloofwaardig. De karakters zijn soms persiflages maar hebben altijd voldoende diepgang om echt tot leven te komen. Gedurende het verhaal worden vriendschappen, carrière en relaties danig op de proef gesteld. Daar zitten soms best emotionele momenten bij maar de humor overheerst. Het verhaal blijft altijd vrolijk. Ook de romantiek komt aan bod maar in welk vorm precies zou teveel van het verhaal verklappen. Daarvoor moet je echt zelf lezen. Ook de locaties zijn goed beschreven. Het dorpsleven, de stad, kantoor en uiteindelijk Parijs komen goed uit de verf. In Parijs beleeft Esmée uiteindelijk het hoogtepunt van een enorm avontuur. Een avontuur dat je niet wil missen.
Het is geen dun boek, 448 pagina’s en je moet even door de eerste hoofdstukken heen maar dan komt het verhaal goed op gang. Het leest lekker vlot en je voelt liefde voor de hoofdpersoon, hoopt dat ze de juiste keuzes maakt. Samen met Esmée haar worstelingen beleven was een waar genoegen. En wat ook heel belangrijk is: tot het eind grappig en spannend.
Kortom: in dit genre een prachtige debuutroman van Iris Houx, een schrijver die zeker nog meer in haar mars heeft.

Scoop !

1  2  3  4  5
    (11 stemmen)

Esmée Evers verhuist naar de grote stad, waar ze een baan krijgt als redactiechef. Althans, dat vertelt ze haar vriendinnen, in werkelijkheid is ze redactieassistente. Haar leugentje is lastig vol te houden als één van haar vriendinnen haar bazin wordt bij hetzelfde magazine. Wanneer een bekende tv-ster noodgedwongen moet onderduiken, krijgt Esmée de kans zichzelf te bewijzen. Ze bedenkt een plan dat niet alleen de media op zijn kop zet, maar ook haar eigen carrière, vriendschappen en relatie...