• mijn waardering

(Ledenrecensie) boek: Rood, wit & koningsblauw RECENSIE

Rood, Wit & Koningsblauw is een erg verrassend en verfrissend boek. Hoewel het zich in de huidige tijd afspeelt binnen twee voor iedereen wel heel bekende huizen; namelijk het Witte Huis in Amerika en het koninklijk paleis in Engeland, is de uitwerking van het verhaal en de personages erg origineel en doordacht, boordevol interessante details. Een van de sterkste punten van dit boek is absoluut de schrijfstijl. Het is zeer humoristisch geschreven. Écht vanuit de denkwereld vanuit een arrogante Amerikaanse puber die denkt dat de wereld aan zijn voeten ligt. Hoewel er hier en daar wat schunnig of grover taalgebruik wordt gebruikt, stoort me dat niet. Het sterkt de vorming van Alex, en bovendien is het ook niet té overdreven. Daarnaast heeft Casey McQuiston de preutsheid van de iets conservatievere Henry goed weten te onderscheiden en komt het Brits en Amerikaans Engels bijzonder goed samen. Zelfs in een vertaling.

Casey McQuiston heeft een veelvoud aan thema’s in dit verhaal weten te verweven. Het bijzondere is dat het zich afspeelt binnen twee wereldbekende en zeer machtige huizen, met elk hun visie en problematiek. Het is duidelijk dat het voor Alex een privilege is om in het Witte Huis te wonen en in de spotlight te staan, terwijl Henry in zijn rol is geboren en weinig keuzes voor zichzelf kan maken. Alex vindt zijn positie super interessant en wil niets liever dan verder de politiek in en macht uitoefenen, terwijl duidelijk is dat zijn zus ook lasten ondervindt aan hun posities. Hoe de relatie van Alex en Henry uiteindelijk tot stand komt laat perfect de conservatieve en de liberale kijk zien en de complexiteit daarvan. Hoewel het Brits koningshuis en het Witte Huis gevoelige onderwerpen kunnen zijn, heeft McQuiston door te kiezen voor fictieve personages deze setting heel goed kunnen gebruiken en daarmee ook nog twee geloofwaardige settings weten te creëeren. Daarbij is er goed aandacht besteed aan het verwerken en beschrijven van de nodige details, waardoor je je continu in dezelfde ruimte begeeft als de personages.

Als lezer word je vanaf het begin meegenomen in de wereld van Alex en zo ontdek je samen met hem steeds meer over Alex en over zijn relaties. Dat het verhaal zich afspeelt tijdens de verkiezingen van de tweede ambtstermijn van zijn moeder als eerste vrouwelijke president, vormt bovendien een spannende setting, die het verhaal een extra doel meegeeft. Alex wil zich inzetten voor zijn moeder, maar gaandeweg ook steeds meer zijn eigen weg zien te vinden. Tot hij volledig wordt afgeleid door Henry en uiteindelijk een schandaal veroorzaakt. Het verloop daarvan voelt logisch en het verhaal weet een bepaalde vaart erin te houden, waardoor het nooit echt inzakt.

Rood, Wit & Koningsblauw is origineel, verfrissend en doordacht. Deze humoristische young adult vertelt niet alleen een leuk verhaaltje, maar laat ook nog eens zien dat we best ruimdenkend mogen zijn als het gaat om de levens van twee beroemde jongens. Ze zijn ook maar mens, en hoewel zij zich op een bepaalde wijze dienen te presenteren aan de buitenwereld, betekent dat niet dat hun ware aard verborgen moet blijven. Een echte aanrader. Of de Amerikanen en Britten deze vertolking van personages en huizen net zo kunnen waarderen als deze Europese lezer is maar afwachten. De titel van het boek is overigens zo perfect gekozen dat het laat zien hoe doordacht McQuinton dit verhaal heeft opgezet.

Rood, wit & koningsblauw

1  2  3  4  5
    (6 stemmen)

Wat gebeurt er als de presidentszoon valt voor de prins?

Deze heerlijke romcom gaat over Alex, zoon van de Amerikaanse president, en Henry, Britse prins. Meteen zodra zijn moeder wordt verkozen tot president, wordt Alex Claremont-Diaz gebombardeerd tot Amerikaanse royalty: hij is knap, charismatisch en nog intelligent ook. Het publiek vreet hem op. Eén probleempje: Alex ligt in de clinch met een échte prins, Henry, aan de andere kant van de grote plas. En als de tabloids daar lucht van krijgen, worden Alex en Henry gedwongen om te doen alsof ze het goed hebben gemaakt. Maar wat begint als een nepvriendschap, groeit uit tot iets diepers en veel gevaarlijkers. Kan liefde de wereld redden? Ook als die liefde er anders uitziet dan verwacht?